söndag 13 mars 2016

Jag roade mig med att klippa ut opinionsundersökningarna FÖRE tyska valet

Min misstanke var att de kanske inte skulle stämma riktigt med verkligheten för partiet som profilerat sig som motståndare till Merkels immigrationspolitik.

Imorgon tänkte jag lägga in utfallen men redan nu kan jag konstatera helt fascinerande stora avvikelser på runt 30% högre utfall för AFD i alla tre delstaterna. I skrivande stund nämns siffrorna 23,9%, 12,3% samt 14.6%.

OPINIONSUNDERSÖKNINGARNA:
Fakta. Opinionsläget i delstaterna
• Sachsen-Anhalt
Huvudstad: Magdeburg
Invånare: 2,2 miljoner
Regering i dag: Kristdemokraterna (CDU) och Socialdemokraterna (SPD)
Opinionsläget: CDU (30%) SPD (17%) De gröna (5%) Vänstern (20%) Alternativ för Tyskland (18%) Liberala FDP (5%).
 
• Rheinland-Pfalz
Huvudstad: Mainz
Invånare: 3,9 miljoner
Regering i dag: Socialdemokraterna (SPD) och De gröna
Opinionsläget: CDU (35%) SPD (35%) De gröna (6%) Vänstern (4%) Alternativ för Tyskland (9%) Liberala FDP (6%)
 
• Baden-Württemberg
Huvudstad: Stuttgart
Invånare: 10,5 miljoner
Regering i dag: De gröna och Socialdemokraterna (SPD)
Opinionsläget: CDU (27%) SPD (16%) De gröna (32%) Vänstern (3%) Alternativ för Tyskland (11%) Liberala FDP (8%)
Källa: Opinionssiffror från Forsa-institutet. Undersökningen publicerades 9 mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar