onsdag 9 mars 2016

Gårdagens rekyl, LNG köp..

Jag har sagt det tidigare, jag älskar när det svänger för det ger möjligheter.

I GMLP dvs Golar LNG Partners så beskrev jag ju hur jag tog vinst och över ett par dagar på allt högre kurser sålde 6 poster. Målet var hela tiden trejd snarare än att kliva av en aktie jag tror kommer ge mig hög avkastning varje kvartal och kurser på +20 innan året är slut.

Så det var dubbla känslor när jag såg den fortsätta uppåt och över 16 bestämde jag mig för att inte sälja någonting mer under 20 innan jag fick tillbaka aktier vilket såg allt mer hopplöst ut. Men så kom gårdagen.. Jag köpte 3-4 "poster"GMLP på 14.60 vilket innebar att jag plötsligt gjort god vinst på de där lägst sålda av de tidigare 6. Ny typ av dubbel känsla.. portföljen rekylerade men jag fick äntligen tillbaka en aktie jag hade haft lätt ångest över att jag minskat i.

Igår ökade jag också i mitt andra LNG företag så att jag nu har tillräckligt för att känna mig bekväm med att nämna dem vid namn, Dynagas.

Har handlat på 9.25-9.50 usd nivån vilket vid årlig utdelning från och med nästa kvartal (utbetalning maj månad) på 1.76 ger utmärkta 18.5% avkastning.

Låg värdering pga:
- Kortare löptid på vanliga (men hypermoderna isklassade) LNG tankers vilket inte marknaden gillar, men jag av tidigare nämnda skäl inte ser negativt på.
- Lite av den vanliga rysskräcken då Gazprom är stor kund.
- Grekiskt lite mindre transparent moderbolag.

Marknaden ser utdelningen som stabil till mitten av 2017 när skepp ska omförhandlas. Jag ser det som tidigare nämnts att det är stor sannolikhet att det är tämligen lätt att förlänga avtal, troligen med höjda priser för världens finaste LNG tankers.

http://www.dynagaspartners.com/

Min uppfattning är alltså att det finns såväl mer risk som mer uppsida i LNG fartyg vs s.k FSRU som dominerar Golar LNG Partners.

Förstå att även om Dynagas har högre avkastning än GMLP så delar de också ut en högre andel av sitt fria kassaflöde (efter avsättningar för förnyande av flotta) än GMLP. GMLP vill som sagt vänta med att höja sin utdelning (amorterar istället extra) tills kursen är tillbaka på 21-22 usd så att de kan göra s.k drop down av nytt skepp med långt kontrakt med moderbolaget Golar och i samband med det belöna aktieägarna med utdelningshöjning. Jag tror vi kommer se detta i år i takt med att marknaden gradvis fortsätter att inse att fundamenta för bolagen ser utmärkta ut pga bull market i volym för LNG vilket är det som är relevant. Dvs jag tror på både hög avkastning och värdestegring i hela branschen och Golar LNG partners och Dynagas är inte nödvändigtvis sista sådana här bolaget i min portfölj. Jag tycker normalt sett shipping är för svängigt, riskabelt och kräver för mycket expertis för att välja det men LNG sektorn är annorlunda:
- Här är det långa förutsägbara kontrakt som gäller.
- När man ska förstå LNG marknaden så är det mångåriga trender för volymer snarare än upp och ner på några månader.
- Skeppen tar längre tid att bygga, minst 30 månader dvs en marknad byggs inte sönder på en femöring som är så vanligt i branschen annars. Detta sammanfaller med speciella omständigheter just nu vilket gör att det verkligen inte läggs några ordrar trots fri sikt inför 2017-2020.
- Det är också mycket längre livslängd på LNG fartyg än vanliga tankers och bulkfartyg vilket både påverkar risk med att hamna utanför marknaden säg ett år och hur mycket som måste sättas av varje år för att förnya flottan.

Men mest av allt så tror jag att det helt enkelt är så att vi är på väg in i en massiv bull market för både återgasifieringsfartyg och LNG transporter och att ingenting tyder på att den kommer byggas sönder åtminstone innan 2020 vilket om det är korrekt ger mig många år av väldigt bra utdelning. Kanske mycket bättre utdelning än idag för övrigt.

Ovanstående fakta är mkt viktigare för Dynagas än GMLP.
Marknaden straffar företag med omförhandling 2017-2018, jag däremot, sökte specifikt det..
---------------------------------------------------------------------------------------

Gazprom successfully completes world’s first LNG supply via Northern Sea Route

December 5, 2012, 12:35
The Ob River liquefied natural gas (LNG) carrier chartered by Gazprom Group successfully completed today the world's first LNG supply via the Northern Sea Route (NSR).


The carrier left the Port of Hammerfest (Norway) on November, 7 and arrived at the regasification terminal in the Port of Tobata (Japan) delivering a Gazprom Group-owned LNG cargo to Japanese consumers.
Gazprom successfully completed  world’s first LNG supply via Northern Sea RouteWhen sailing across the NSR between November, 9 and November, 18 the Ob River LNG carrier was escorted by Atomflot-owned atomic icebreakers led by two ice masters. During the first half of the voyage, between the Barents Sea and the Kara Sea, there was not much ice in the waters, but during the second half of the passage, from the Vilkitski Strait to the Bering Strait, the LNG carrier was headed through young ice with the thickness reaching 30 centimeters.
Gazprom successfully completed  world’s first LNG supply via Northern Sea Route
The voyage was accomplished safely and fully in accordance with schedule. The ultimate success was assured by professionalism of the Ob River's crew and high-level support of ice masters, captains and crews of the ice breakers “50 Years of Victory”, “Russia” and “Vaygach” as well as offshore personnel of Atomflot and the NSR Administration under the Federal Agency for Sea and Inland Water Transport (the Ministry of Transport of the Russian Federation).
Gazprom successfully completed  world’s first LNG supply via Northern Sea Route
On board the carrier there was a working group of the Krylov State Research Center and Sovcomflot. The experts were onboard for conducting R&D that featured ice navigation during intense ice formation in the Arctic Seas.
Gazprom successfully completed  world’s first LNG supply via Northern Sea Route

This time the LNG carrier was weighted – after the no-load trip from Japan to Europe made earlier in October this year. Two return passages of the Ob River LNG carrier via the NSR confirmed technical and economic feasibility of the NSR for international LNG shipments. High-class icebreaker support and vessels escort, reducing time for delivering cargos, fuel saving, reducing losses from LNG evaporation, increasing volumes of delivered gas, reducing CO2 emissions and mitigating risks of pirates attack during the voyage – these all together may be considered as an attractive and reliable solution for the LNG interregional trade, bearing in mind implementation of Russian gas liquefaction projects in the Arctic region.
Gazprom successfully completed  world’s first LNG supply via Northern Sea Route

The successful voyage of the Ob River LNG carrier can make it possible to supply Russian LNG to Asia-Pacific and the European market via the Northern Sea Route.
Gazprom successfully completed  world’s first LNG supply via Northern Sea Route

GMLP's senaste presentation från 3e mars: http://hugin.info/147317/R/1992418/733280.pdf

Vad gäller Canacol så kom det inte release efter stängning igår och aktien drogs också med i allmänna rekylen för råvaror efter uppgången som varit. Jag hoppas således på pressrelease med intressant innehåll efter stängning i natt.

1 kommentar:

  1. Tack för intressant läsning. Är med Canacol sedan ett tag!
    Nästa fredag är det tripel optionslösen... :-)

    SvaraRadera