söndag 6 mars 2016

Early warning

Jag snubblade på en mycket intressant artikel som kan komma beröra väldigt mycket jag sysslar med. Jag har inte på något sätt researchat det på djupet utöver att jag läst artikeln och kopplat ihop det med annan kunskap.

The possibility of bankruptcy for Peabody — BB&T Capital Markets predicted a greater than 50/50 chance
Peabody Energy Corporation, is the largest private-sector coal company in the world. Its primary business consists of the mining, sale and distribution of coal, which is purchased for use in electricity generation and steelmaking.

USA har idag väldigt väldigt låga naturgaspriser. Personligen tror jag det kommer förändras både pga de låga priserna och att när man inte borrar efter olja så får man framöver inte heller gas på köpet.

USA tar idag väldigt mycket av sin eltillverkning från kol i konkurrens med den andra stora biten, naturgas. De två har följt varandra nedåt i hård konkurrens om marknadsandelar. Amerikanska kolproducenter drabbas också mycket hårt av stark USD.

Om vi ser allt mer av konkurser bland stora kolproducenter i USA pga låga priser och stark USD så tror jag det kommer inte för att man gör förluster utan för att man inte klarar av ens kombinationen av rörliga kostnader + räntor.

Frågan är då om någon kommer vilja ta över stora kolgruvor i USA ens om man får dem mer eller mindre gratis... Folk skriker inte precis efter att få låna ut pengar eller investera ens i olja idag.

 Frågan jag ställer mig är om vi inte i stora konkurser kan få se stora permanenta nedläggningar av väldigt stor andel kol, kanske så stor andel att världens kolmarknader börjar se stigande priser så att ännu fler elproducerande enheter runt om i världen gör konverteringen till naturgas. EU är ett klart exempel där politiker säger en sak och gör en annan sak. Man säger man vill minska växthusgaserna men man sätter villkor så att kol kan konkurrera med naturgas givet dagens världsmarknadspriser.

Så frågan är vad som viker ned sig först, eller om det blir samtidigt. Naturgasproducenter eller kolproducenter. Det kan inte vara lätt för kolproducenter i USA att konkurrera med 1.70 usd naturgas i USA eller ens LNG som sjunkit med 2/3 i pris på något år och det är som sagt bjässar till kolproducenter på global skala bara i USA som nu hotas.

Jag hoppas och tror kolproducenterna slås ut nu på massiv skala runt om i världen.
Det skulle betyda att världen kommer behöva väldigt mycket mer naturgas och det kommer lösas med LNG. LNG transporter och återgasifieringsanläggningar har drivit mycket stora vinster för mig senaste tiden och jag tror/hoppas det är ett flerårigt tema i takt med att investerare fattar att det inte handlar om att vi ska ha en bullmarket i naturgas för at gynnas... utan att det handlar om att vi vill ha en bull market i naturgas VOLYM... låga priser är tvärtom VERKTYGET för att uppnå just en bull market i volym. Med tre år ledtid på nya fartyg och återgasifieringsenheter så kan sådan bull market bli vansinnigt het, det vet alla som sysslat med VLCC oljetankers.

Högre kol och gaspriser skulle också uppmuntra USAs utbyggnad av vindkraft.

Kan komplettera med vad jag tror är ca 1 år gammal slutsats från en The Economist nyhetsbrev av något slag. Betänk att sedan dess har naturgaspriser och troligen kolpriser fallit rejält.

In our opinion, by 2020 Peabody Energy Corp. will go bankrupt. After analysing the market and the company status:
i. The company has a huge debt and it is not generating enough cash to repay it;

ii. Operational margin has been decreasing with no signs of recovery;

iii. Decreased demand on coal in preference of other less polluting sources of energy;

iv. Mass extraction of shale gas and oil, increased efficiency of renewable energy and natural gas competition;

v. Assets, like mines, will start to lose value as coal is a declining sector, what will compromise an eventual sell. If the company fails to restructure its debt, we strongly believe bankruptcy is the most probable scenario.

Men det är som sagt inte huvudfrågan för mig. Denna är istället om kolpriserna i USA är SÅ LÅGA att det inte hjälper att befria företaget från lånen för att hitta nya ägare till "det smutsiga".

Mer nytt på den stora frågan:
Ouch.. borde inte locka med den gula kurvan som väl även den är ännu lägre per idag. Luktar nedläggningar.

Mer intressanta bilder som indikerar massiva förändringar i USA's kolgruvor runt hörnet.

Två sista graferna är ju närmast otroliga och indikerar att gigantiska förändringar redan pågår för fullt. Konkurser och officiella nedläggningar blir kanske bara själva slutliga bekräftelsen på dessa, så nästa steg är kanske snarast att börja titta på blogginläggets första bild och börja fundera på vad imploderande röd pajbit kommer innebära för saker som amerikanska naturgaspriser framöver.

Hmm, egentligen borde man ju börja fundera på starka amerikanska naturgasproducenter... Som ni väl känner till att jag tänker så skulle jag gärna hitta ett bolag som pga starka omfattande hedgar fram till säg minst hösten 2016 fortfarande är råstarkt ur ett balansräkningsperspektiv. För extra livrem och hängsle skulle jag nog föredra att produktionskostnaderna är rätt låga så att bolaget inte imploderar  om jag tänkt fel...

Några förslag på bolag eller andra placeringsformer som ger exponering mot amerikansk naturgas framöver?

Annars är just nu mitt problem att jag har för många intressanta uppslag och trots 60% uppgång sen botten, för lite pengar att placera. Men sånt kan snabbt ändras som bekant, ja både uppgångar.. och tillgång på cash och för den delen mängden bra idéer. Men för tillfället så är det en rolig marknad av typen jag inte upplevt på så många år. Mest tydligt är det genom att min stora låsta kapitalpension hos Avanza för första gången på tre år nu lyser grön jämfört med samma tidpunkt för tre år sedan. Detta som sagt efter en mycket lyckad start på 2016. Kan vi få rekyler? Absolut... men just nu så skrämmer de inte. Jag känner stor övertygelse att jag ligger väldigt rätt med Canacol och LNG företagen som är mina två tyngsta bitar för resten av 2016 gissar jag. Små rekyler är en del av verkligheten, speciellt när det gått så bra att aktier blir överköpta, viktigast för mig är att känna att jag ligger i en förmånlig mångårig trend. Dagens titt på USA's största kolbolag har förstärkt den känslan även om det inte direkt omedelbart berör mina placeringar, men väl sentiment som kommer beröra deras värderingar.

Har lite svårt att släppa detta och helt fokusera på Endeavour Mining och True Gold som jag också läser nu.. vill tillägga att marknaderna signalerar saker:
Amerikanska naturgaspriser för april 2016 är 1.67 usd.
Samma produkt kostar i forwardkurvan 2.92 usd januari 2018.
Dvs jag behåller ovanstående i bakhuvudet och så ser man vad man snubblar på för intressanta case kommande månader och om de lyckas slå sig in i en portfölj där det är stenhård konkurrens om kapitalet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar