torsdag 3 mars 2016

Canacol's OBOE1 utvecklas till en monsterträff

Även zon 2 av 3 maxar ut testutrustningen, dvs vi vet inte hur stort verkligt flöde är, bara att det är minst 4700 barrels of oil equivalent/BOE och att vi däremed för OBOE1 är uppe i totalt 9300 BOE/Day i initialt test. Test av 3e zonen kvarstår och kommer om ca 1 vecka. Jag håller pga tidigare angivna skäl exceptionella ca 50% av portföljen i bolaget. Upprepar de skälen nedan:

TSX : CNE
OTCQX : CNNEF
BVC : CNEC

Canacol Energy Ltd.

March 02, 2016 17:00 ET

Canacol Energy Ltd. Tests 27 MMscfpd (4,737 boepd) from Second of Three Planned Flow Tests for Combined Test Rate of 53 MMscfpd (9,298 boepd): Current Gas Sales of 53 MMscfpd



CALGARY, ALBERTA--(Marketwired - March 2, 2016) - Canacol Energy Ltd. ("Canacol" or the "Corporation") (TSX:CNE)(OTCQX:CNNEF)(BVC:CNEC) is pleased to announce that Oboe 1, an appraisal well drilled in its Clarinete gas field on the VIM 5 Exploration and Production ("E&P") Contract, has tested at a final rate of 27 million standard cubic feet per day ("MMscfpd") (4,737 barrels of oil equivalent "boepd") of dry gas with no water from the second, shallower, test interval within the Cienaga de Oro ("CDO") reservoir. This flow test is the second of three separate tests planned on three separate gas bearing reservoir intervals within the CDO reservoir encountered in the Oboe 1 well. The first test interval, deeper within the CDO, tested at a final rate of 26 MMscfpd (4,561 boepd) as reported on February 25, 2016. Canacol, through its wholly owned subsidiary CNE Oil & Gas S.A.S., holds a 100% operated interest in the VIM 5 E&P contract.

Hela releasen: http://www.marketwired.com/press-release/canacol-energy-ltd-tests-27-mmscfpd-4737-boepd-from-second-three-planned-flow-tests-tsx-cne-2102416.htm

Åtta (ok, jag ökade den siffran gång på gång medans jag skrev...) orsaker till att jag ökat i Canacol istället för att minska när vi gick över 3 cad är:
- Jag tror marknaden inom 2-3 dagar får klart för sig att den första av 3 oljeförande zoner i OBOE 1 just bara var första goda nyheten av tre från det borrhålet.
- Jag kan inte se att mäklarfirmor rapporterat/analyserat resultatet /dragit slutsatser alls om det borrhålet ännu, måhända väntar de in just alla tre zoner. Måhända har jag inte tillräckligt goda länkar in till analyserna..
- Jag hoppas och tror det blir ett stort uppvaknande för marknaden om Canacol berättar att det tänker investera i pipeline nr 2 och har 10 års kontrakt för gasförsäljningen.
- Jag tror oddsen till ytterligare massiva träffar i det utmejslade området som är ca 35x15 km är mycket goda efter att man träffade med OBOE 1 trots att den låg 2-3 km bort och på andra sidan om ett fault/förkastning. Strikt lekmanna synpunkt men så går mina tankar.
- Med oddsen goda att fler och fler kommer se visionen om tämligen jättestora långlivade reserver här så tror jag ett generöst bud på Canacol är alltmer möjligt.
- När bolaget från Q2 nu är rejält lönsamt så är risken mycket lägre.
- Ja också det där med gratis option på oljepriset..
- Sen, bolaget ger ju i bl.a senaste pressrelease mycket exakta fakta om hur lönsamma de är på EBITDA basis och när jag sätter multipel 3x på det, tja då känner jag i alla fall att jag inte överdrivit.
- Ett nionde skulle kunna vara att även om RSI talet visar kortsiktigt nära överköpt så ser min egen taffliga TA analys (varning, jag är ute på ovanligt djupt vatten här...) att aktien verkar ha brutit ut senaste dagarna. Jag har upptäckt att jag i alla år via Quotestream faktiskt haft rätt avancerade möjligheter att rita TA... men.. som sagt, här pratar vi verkligen amatöranalys.. och jag har inget alls emot om någon vill tala om för mig att jag måste ha gjort fel...
 -------------------
Mer och mer handlar mina tankar också om kommande borrhål och hur stor den här fyndigheten kan visa sig vara när man dragit ytterligare ett antal borrhål på alla leads man har.

Översta bilden visar Clarinete där våra jätteträffar kommit, inkl OBOE1. Men titta på bild 2 ovan och sätt Clarinete i perspektiv... titta på "Prospects and leads" samt skalan. Jag uppskattar detta högintressanta borrklara område till mer än 35x15 km med ögonmått. OBOE1 låg 2-3 km från tidigare Clarinete träffar.

Hur stort kan VIM5 bli? Det är svårt att inte börja fundera på att kanske kommer vi snart lämna det här med värdering på kassflödesmultipel bakom och istället börja titta på allvar på potentiella dramatiska framtida reservökningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar