lördag 26 mars 2016

Bra artikel om pågående LNG utbyggnad

http://maritime-executive.com/features/stripping-cost-out-of-australian-gas

Citat från annan artikel om själva tesen bakom mina saftiga bet på LNG's pågående förändring av världens energisystem:

Before the end of 2018, it is expected that the ~115 million tons of new LNG production capacity currently under construction will commence operations. This will be a 45% increase in the world’s current LNG production.

Tiden matchar inte 100% men ger en idé bakom tesen:
Finns 424 LNG fartyg idag och 135 st på order av dessa 135 kommer ca 80 st under 2016 och 2017 dvs vi ökar då med ca 18-19%. Resterande skepp är beställda för leverans 2018-2020 (för LNG projekt).

Skrotning lär inte vara en jättehistoria trots att äldre fartyg är omoderna genom sitt driftsätt (diesel) och att de är för små.

Min tidigare placering var ju främst s.k FSRU dvs återgasifieringsbåtar men vid 9.02 usd Dynagas så har jag nu ökat exponeringen rejält mot själva LNG transporterna.

Idag är mina tre största placeringar:
1. Canacol Energy, med 1.25C$/aktie run rate på EBITDA (sjukt bra i denna miljö för oljebolag) och planer på att drygt dubbla det 2018 lär 5 C$ vara faktum i början av 2017 tror jag, ett år senare hoppas jag på värdering 3x EBITDA med ny pipeline och 8C$.
2. Golar LNG Partners. Nästa kvartal är en svacka men därefter börjar marschen mot 21 usd och dropdowns tror jag.
3. Dynagas. Jag undrar om marknaden kommer ihåg att vi in nästa rapport har att se fram emot 4-6% höjd utdelning till ca 19% årstakt. Marknaden tycks oroas över att de under 2017 har två moderna (2007) båtar som ska omförhandla kontrakt.. och om Shell och Gazprom tackar nej till att ta optionerna att förlänga de har.

Vid det underskott på fartyg man kan se 2018-2019 vad är logiken till att Shell och Gazprom skulle göra det undrar jag? När de glatt tar sina optioner tror jag kursen drar och att dropdowns sker av Yamal kontrakterade till 2045 fartyg sker i kombination med ytterligare rejält höjd utdelning följd av en marknad som inser att inte bara höjer de utdelningen utan flottan är helt plötsligt top klass när det gäller långa kontrakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar