torsdag 25 februari 2016

Fullträff för Canacol

Träffen som gjordes för en vecka sedan vid OBOE1 hade tre intervall, det första och bästa av dessa är nu testat.

TSX : CNE
BVC : CNEC
OTCQX : CNNEF

Canacol Energy Ltd. 
February 24, 2016 18:07 ET

Canacol Energy Ltd. Tests 26 MMSCFPD (4,561 BOEPD) from First of Three Planned Flow Tests at Oboe 1 and Current Gas Sales of 51 MMSCFPD in Colombia

CALGARY, ALBERTA--(Marketwired - Feb. 24, 2016) - Canacol Energy Ltd. ("Canacol" or the "Corporation") (TSX:CNE)(OTCQX:CNNEF)(BVC:CNEC) is pleased to announce that Oboe 1, an appraisal well drilled in its Clarinete gas field on the VIM 5 Exploration and Production ("E&P") Contract, has tested at a maximum rate of 26 million standard cubic feet per day ("MMscfpd") (4,561 barrels of oil equivalent "boepd") of dry gas with no water from the Cienaga de Oro ("CDO") reservoir. This flow test is the first of three separate tests planned on three separate gas bearing reservoir intervals within the CDO reservoir encountered in the Oboe 1 well. Canacol, through its wholly owned subsidiary CNE Oil & Gas S.A.S., holds a 100% operated interest in the VIM 5 E&P contract.
Personligen har jag valt att inte sälja en enda aktie så här långt, resultaten har varit alldeles för bra för att sälja på den begränsade kursuppgång vi sett. Jag kommer inte sälja idag heller. Min gissning och förhoppning är att kursen kommer gå mycket starkt fram till sommaren från gårdagens 2.88 cad. När jag väl säljer så kommer det mest vara för att få ner den alldeles för höga portföljvikten. 
Sen ska jag inte sticka under stol med att jag inte skulle bli överraskad om bolaget köps ut. Det är på väg att bli centralt för Colombias naturgasförsörjning.

Vad gäller träffen ovan så ska man vara medveten om att det sägs att vid denna nivå så slog i princip mätaren i toppen, dvs utrustningen klarar inte att mäta högre flöde.

Vidare sägs det att bolaget inom kort och innan man ens hunnit nå full planerad kapacitet på dagens pipeline kommer offentliggöra nya långa fasta kontrakt och ny pipelinebyggnad för att dubbla den kapaciteten. Allt resultat av att denna borrningen blev en sådan fullträff vad jag förstår. Skulle det stämma och ett sådant besked vara på väg så vore det uppenbart väldigt goda nyheter som borde vara rejält kursdrivande är min tanke. Men mycket av ovan är ju spekulationer från diverse håll. Det vi så här långt vet säkert är det suveräna resultatet efter första intervall testet.

Intressant kuriosa är att Avanza listar att det finns 56 st konton hos dem som äger CNE.TO. 3 st av dem är ju mina, så 53 till. Gissar en hel del av dessa är JF folk, de brukar ju vara med där det händer saker inom olja..

GMLP listas 8 st konton, 2 mina...

2 kommentarer:

  1. Jag står för 2 konton och har båda bolagen, inte medlem i JF men följer bloggen å andra sidan.
    GMLP har lite trist utveckling i förhållande till CNE som levererat starka nyheter, hur ser det ut med potentiella triggers för GMLP?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh.. trist tycker jag inte GMLP är.. den svänger som jag vet inte vad och det gör ju att man om man vill kan trejda den.

      För mig är det ett långsiktigt innehav (just nu..) som jag har för fantastisk utdelning. Jag har själv GAV 11.75 snitt så just nu är det bra utveckling men det svänger mellan dagarna.

      På tisdag kommer rapport i både dem och moderbolaget. Det finns både positiva och negativa saker som kan uppmärksammas. Negativa är att det är hög risk att moderbolaget kan sänka sin utdelning och att mindre pålästa personer kan ta det som negativt för GMLP vilket det inte är.

      Positivt är väl om det kommer mer info om moderbolagets affärer med Schlumberger och avklarade re-finansieringar.

      Men annars ska man inte förvänta sig så mkt triggers i själva GMLP. Den styrs kortsiktigt rätt mkt av marknaden. På några års sikt är min förhoppning att dubbla kursen och se utdelningshöjningar. Fram till dess vill jag bara lyfta den generösa utdelningen.

      Det är min vision... inte facit..

      Radera