torsdag 4 februari 2016

Ett guldbolag in i portföljen igår

Teranga Gold är ett solitt case i dagens guldmiljö. Jag har lärt mig att det är dödssynd att säga så här (för när det finns skit i guldbolag så finns det oftast mer skit än vad som synts) men jag säger det ändå med ovanstående varning:

Bolaget har haft lite otur senaste två kvartalen och jag TROR inte den oturen, de orsakerna till för låg produktion är permanenta utan engångsfall. Om det är korrekt så kommer vi framöver se fler ounce och med det lägre AISC kommande kvartal. Detta samtidigt som de även klarade sig rätt hyggligt även när de hade sina två tuffa kvartal.

Bolaget är en +200k ounce producent. Egentligen borde bolaget köpas upp av EDV eller Semafo tycker jag, EDV är väl den troligare om man ska spekulera. Skulle ge EDV ytterligare "ett land" i närområdet och ytterligare ett viktigt steg i pågående lyckade arbetet att bli ett västafrikanskt blue chip inom sektorn.

Notera att jag inte på något sätt säger att detta kommer vara ett långsiktigt innehav, handlar mer om att jag tycker de ser prisvärda ut vid gårdagens noterade pris så efter några dagars trading så högg jag på 39 cent för nytt innehav. Att jag överhuvudtaget tittar på det är pga styrkan som guld visar. Stor risk att det är slutet på en uppgång men utan att kunna guld tekniskt så imponeras jag av hur det konsoliderat och smugit uppåt.

1 kommentar:

  1. Jag har själv ca 5% av portföljen i bolaget och det är nog svårt att hitta en billigare 200k-producent som är lönsam.

    Angående ev otur så är det svårt att ha en uppfattning, däremot har bolaget misslyckats att kommunicera problemen till oss aktieägare vilket bör ge röd/orange varningsflagg. Men med tanke på hur otroligt billigt bolaget är och att de släpat efter kursmässigt de senaste veckorna (idag undantaget) så säljer jag inga aktier under 60c/innan Q1. Vänder oturen så kommer bolaget uppvärderas.

    SvaraRadera