lördag 20 februari 2016

Den bästa av marknader

2016 har börjat bra för mig, stora portföljen upp 10% med toppar en bit högre än så.

Men det mest spännande är inte utvecklingen utan möjligheterna jag ser i oljebesläktade sektorerna. Situationer som jag uppfattar som att stökiga marknader skapar unika situationer där bolag blir billiga på felaktiga grunder och där positiva nyheter är långsamma att prisas in. Några tema som jag tror spelar in är:

- Breda fonder och ETF'er får uttag från placerare som säljer en bred sektor såsom "Energi", "Råvaror" eller "MLP's". I sig drag som jag kan förstå och rentutav tycka är rätt för jag är inte alls övertygad om att oljan tydligt vänt, snarare är väl risken stor för sidvis hackande och flera tillfälliga dippar igen.

- Breda shortningar i sektorer via ETF'er ger samma trubbiga effekt som ovan.

- Allmän Bear Market, då många börser och sektorer sett nedgångar på över 20% från toppen. Sådana marknader kännetecknas av malande urskiljningslösa nedgångar i takt med att fler och fler får panik eller måste sälja. Då och då avbrutet med kraftiga uppgångar då en del felaktigheter i individuella aktier också rättas till. Shortade marknader återköps.

- Allmän riskaversion när man ser så många bolag ställa in betalningar på lån och gå i konkurs. Det skapar en miljö där alla placerare blir rädda att de missat något fel och därför inte vågar agera när bra bolag dras med. I nedgång och Bear Market gäller "Cash is King". Men många missar att cash lämpligen byggs i de kraftiga rusningarna för att man just ska kunna ta vara på unika möjligheter UTAN att stretcha sig.

Canacol Energy
Mitt största innehav och bolaget går riktigt riktigt bra. Kursen går.. tja hyggligt.. men vi har sett i princip allt ovanstående i bolaget och värderingen slår mig som låg utifrån vad vi vet som "hard facts".


- Bolaget har en existerande stor och växande fyndighet av gas i en marknad som har så stor brist på gas att man utöver att Canacol tecknat fasta 5 års kontrakt på 90MMcf/d för 5.60 usd även håller på att genomföra LNG import via flytande FSRU's med en konkurrent till Golar (Höegh) för 7 usd dvs 25% högre pris. Solklar slutsats för mig är att Canacol kan sälja allt de kan producera till 5.60 usd.


- 159 miljoner aktier inkl "in the money warrants" och börskurs 2.73 cad ger börsvärde 434 mcad eller 317 musd.

- Full produktion enligt kontrakt väntas enligt senaste pressrelease häromdagen ske 31 mars, dvs under 2016 blir det 3 av 4 kvartal. Detta väntas ge bruttointäkt på 163 musd och om vi antar att Q1 bara var 1/3 av full kapacitet så hade ett normalt helår inneburit 195 musd i bruttoinäkter. Bolaget har kommunicerat att "net margin" är ca 80% av detta belopp så ca 155 musd. Slutsats är att bolagets börsvärde är lite över 2x bruttomarginalen för "going run rate" per sista mars. Notera dock att man även kan titta på värdering som börsvärde+nettoskulder och då få EV= 490 musd och dryga 3x värdering.
"Based on the latest Promigas pipeline expansion schedule, Canacol estimates that gas sales will average approximately 80 MMscfpd (14,035 boepd) for calendar 2016 (including approximately 90 MMscfpd for the last three quarters of calendar 2016) at an anticipated average realized price of US$ 5.60 / thousand standard cubic feet (Dzmscfdz) (US$ 31.92/ boe), with an average netback of approximately US$ 4.56/mcf (US$ 26.00/boe), generating approximately US$ 163 million of gross revenues. "

- Men så var det ju nyheten i pressreleasen som vi varit inne på och konstaterandet att bolaget torde kunna sälja allt de kan producera till 5.50 usd/MMbtu. Om ca 2 veckor så får vi flödesuppgifterna för OBOE 1 träffen.
"The Oboe 1 well encountered 158 feet of net gas pay with average porosity of 23% within multiple stacked sandstone reservoirs in the primary Tertiary-aged Cienaga de Oro target, representing the thickest gas pay encountered in the Cienaga de Oro in the Clarinete discovery thus far. The Corporation is currently casing the well and mobilizing testing equipment to the location to commence production testing of various gas bearing sandstone intervals within the Cienaga de Oro. "

Om det med mycket stor sannolikhet då visar ny rekordstor träff så innebär det två saker:
1. Reserverna kommer öka dramatiskt. Jag är inte rätt person att säga hur mycket men titta på kartan nedan och tänk själva. De lite mer proffsiga bolagsvärderarna kommer gissningsvis efter flödesuppgiften börja titta på Canacols kommande reservuppdateringar och värderingen av dessa reserver. Ett uppköp av "tryggt producerande Canacol med omfattande reserver" är då ett av scenarierna jag spekulerar i.

2. Pipelinen till kusten vid Cartagena (där LNG mottagning också planeras då övriga försörjande gaskällor minskar i mycket snabb takt) har kapacitet på dubbelt upp mot kontrakten ovan och våra räkneexempel. Jag tänker.. Om det blev träff på den step outen så lär de dra fler träffar, produktionen bör snabbt kunna fylla pipeline och 5.50 usd för inhemsk gas beats LNG import 7 usd any day även om mycket talar för att båda behövs.

Ursäkta mig då för att jag spekulerar i att värderingen ovan om dryga 2x kassaflödet kanske snart blir 1x kassaflödet. Vidare att risken i ett bolag som har "nettointäkt" på 155 musd i årstakt kommer vara rätt låg och rätt perfekt i de marknader vi ser idag. En av mina bättre nyhetskällor spekulerar i att Canacol kommer vara aktiv att köpa upp tillgångar för spottstyver i en överbelånad konkurs i Colombia i närtid.

- OM/NÄR oljan vänder upp på allvar mot säg 60 usd, ja då kommer Canacol vara en mycket stor vinnare och följa med kursrusningarna, för trots allt så är man också ett oljebolag med produktion och utmärkta licenser för expansion. Det är bara att sådant har inget värde idag, men för mig är det en helt perfekt långsiktig GRATIS OPTION och det gör Canacol till ett dubbel-play, dvs det är också ett av mina huvudsätt att få exponering i vändning typ den vi såg 2009 eller efter svenska bankkrisen.. utan att behöva spekulera i bolag som blir allt sämre NÄR/OM det drar ut till H2 2016 eller 2017 innan de idag massiva sänkningarna i investeringar slutligen ger lukt på underskott i marknaderna.

Så min portfölj har gått upp med 10% i år så här långt och jag sitter med största innehav med ovanstående förutsättningar. Min förhoppning är att bolaget på ett års sikt ska minst dubblas i värde. Men det är ju bara förhoppning, saker kan ändras, jag kan ha missat saker, det otroliga kan hända och flödet kanske är dåligt när vi ser testet färdigt om ca 2 veckor. Världskonjunkturen kan fortsätta försämras, populister kan ta över i landet och sätta konstlat låga priser.

Det handlar alltid om "Risk vs Reward" och att göra en egen bedömning och ta eget ansvar. Jag ger inga råd, jag bara skriver vad jag tycker och varför jag placerar som jag gör. Just nu tycker jag oron skapar några av de bästa möjligheter jag någonsin sett och på det sättet är det den bästa av marknader för mig då research lönar sig mycket väl när marknaderna agerar "trubbigt" och med panikartade rörelser både upp och ner.

Jag ger inte råd sa jag. Ska ändå ge ett råd som är generellt (kanske speciellt för bolag som Golar), och det är att HA TÅLAMOD när man väl bestämt sig för köp, titta vart bolaget bottnat i närtid tidigare och handla på dessa nivåer, gärna i flera trancher om du har större portfölj och sälj dyraste köpet på studsar. Det är "vänta, vänta, vänta tills du ser ögonvitan" för att leka sig tillbaka till vilda västern. Klarar man inte av det så kommer man få onödigt stor portion av ångest för marknaderna och dessa bolagen svänger mycket kraftigt. KÖP INTE AKTIER DE STARKA BÖRSDAGARNA I BEAR MARKET RALLIES... m.a.o, de dagarna sysslar man strikt med research och lär sig bolagen samt kollar var de brukar "bottna"  :-)

2 kommentarer:

  1. Bra sammanställning, äger själv bolaget.

    Hur ser du på guld och guldaktier som i år har gått otroligt bra, många har gjort 30-70%? T ex Endeavour är väl en av dem som gått mycket bra.

    Kanske kommer guldet börja att falla tillbaka den dagen som FED gör klart att det inte blir så många fler räntehöjningar i år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är ett case av 50-50 för att det vänt för guld för gott, kanske bättre än så. Vad som hindrar mig från att investera i PM aktier är nog egentligen mest att jag tycker mig ha bättre risk reward i annat jag researchar.

      Inflationssiffran i USA gjorde att man höjde på ögonbrynet.

      Specifikt om Endeavour som jag ju kanske är lite förknippad med så tycker jag det är perfekt aktie om det visar sig ha vänt. Jag är inte alls överraskad att den går stadigt uppåt även om det är lite mellanår. Efter mellanåret så kommer om vändning, Hounde projektet och steget mot verklig Blue Chip status.

      Jag önskar alla med PM aktier massiv lycka även om jag själv "bara" idag har en rätt kraftig historisk vikt mot silver och guldmynt samt smycken. Allt köpt runt 1000 usd guld via Tradera (Riskbanksmynten) och Pantbankerna (smyckena). Allt säkert förvarat i bankfack förstås...

      Radera