fredag 12 februari 2016

Charts att studera och fundera noga över.


Jag tror vi upplever ett sånt där ögonblick som när SEB typ 1992 var nära gå i putten i svenska krisen och man i efterhand tänkte man skulle köpt för vinsterna blev ju absurt stora när de kom ut på andra sidan. Men det är värt att komma ihåg minst två saker:
1. Det fanns banker som aldrig (ur aktieägarperspektiv) kom ut på andra sidan.
2. Det var en minst sagt tuff uppgift att lista ut var botten var i bolagen som skulle komma ur på andra sidan.

Just nu måste man förstå att Saudi arbetar för att knäcka västerländska oljebolag med högre produktionskostnader. Många kommer knäckas och tvingas späda ut så att aktieägarna aldrig hämtar sig. Knepet är alltså att hitta bolag som är friska nog att klara kommande kanske 12 månader utan att deras balansräkning förstörs och att sen tajma sina inköp av dessa bolag.

Mitt sätt att lösa dessa knutar är att placera i två typer av bolag:
1. Bolag som har mycket sund vanlig verksamhet men också en mer eller mindre vilande mycket  stor oljeverksamhet som inte blöder pengar.
2. Bolag som är mycket sunda men som mycket kraftigt (och då i mitt tycke orättvist) har påverkats värderingsmässigt av det fallande oljepriset.

Mina två sådana bolag för tillfället är Canacol och Golar LNG partners. Som jag sagt flera gånger så är mitt mål att förklara varför jag är så förtjust i Golar när jag fått lite mer rätt i Canacol... dvs förhoppningsvis mycket snart... som det nu ser ut så är det väl på måndag vi får besked om uppstartad pipeline där. Bolag brukar inte pressreleasa fredagar. Men i väntan på att jag orkar samla mig och skriva kan man ju läsa presentationen: http://hugin.info/147317/R/1981163/725819.pdf  och börja göra sig familjär med senaste pressreleasen ur två perspektiv: 1. Att den höjer för utdelning tillgängliga kassaflödet per aktie även om utdelningen inte höjs men att det gör att de få LNG fartyg man har och som har kontrakt som löper ut först, dvs sista dec 2017 i princip skulle kunna förbli outhyrda utan att det hotar utdelningen. 2. Att upplåningsprofilen håller på att förändras från 2017-2018 till 2021 vilket är viktigt i dessa tider.

I mitt fall så ska man också vara medveten att jag trejdar mina innehav nästan varje dag. Principen är enkel: "Sälja mina dyrast inköpta och bygga likviditet till svaga dagar för att snitta ner mitt genomsnittliga inköpspris" (går det emot mig rejält i en aktie och antalet aktier byggs upp justerar jag det till att sälja på mitt snittGAV, går det för bra, ja då blir det rena vinsthemtagningar..). För mig är turbulenta marknader riktigt riktigt bra... vad jag inte gillar är när det bara går ner dag efter dag... (malande uppåt är inte heller perfekt... men lättare att leva med...) eller när man sitter med aktier som har så dålig likviditet att det inte går att sälja starka dagar.

Ovanstående tema tar mycket av min tid just nu. Guld mindre så, jag tänker inte idag ta lång position för ett dramatiskt guldrally, i mitt tycke är risk/reward med ovanstående tema mer intressant vilket naturligtvis inte betyder att guld inte kan överraska och ha gjort sin stora vändning och rusa mot 1500 eller 1900. Bara att jag ser risken att det som vanligt toppar ut med kinesiska nyåret som lite väl stor...

Avslutningsvis: En inte helt snäll betraktelse från vänstra bloggrullen om vår Riskbankschef Ingves.. Personligen så skulle jag hellre lägga ansvaret på Batra som stoppar sänkningen av hushållens enorma räntesubventioner.. men sådant finlir kan man ju inte begära av internationella betraktare.. Allt talar för att Sverige kommande årtionde kommer få den framtid svenskarna mycket aktivt röstar för att få. Alltmedan stora samtalsämnet i vår familj är upplägget inför att familjen ska ta ett stort gemensamt "Språksteg" för att vi alla ska bli mindre beroende av fartyget som seglar från Southampton.


Jag tror bestämt svensken i gemen "sitter lite fast" i sina bostäder med tillhörande lån. Det är lite av en

Det är inte svårt att förstå problematiken vid dagens huspriser och "tävlan med vänner och arbetskamrater". Men man kan ju bara konstatera rent objektivt att svenska medelklassen har väldigt mycket investerat i att Sverige ska fungera väl kommande årtionde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar