söndag 28 februari 2016

Artikel om Golar LNG Partners på Seeking Alpha

http://seekingalpha.com/article/3933246-high-dividend-stock-yields-17-percent-sees-strong-2016-cash-flow-growth-reports-week?ifp=0

GMLP samt deras moderbolag Golar LNG rapporterar i början på veckan. En av de få negativa sakerna man ska känna till är att moderbolaget till skillnad från GMLP har rätt många fartyg på SPOT marknaden som är mycket svag. Logiskt sett (för mig) så borde de därför sänka sin utdelning och fokusera helt på sina pågående nyinvesteringar.

Man har också i förra rapporten flaggat för att just detta kan ske. Men som alltid så kan man ju inte veta hur väl marknaden tagit till sig sådant. Om det skulle hända och om GMLP skulle ta "sympati stryk" pga det så vill jag påpeka att jag om jag har resurser kommer ta chansen att öka något för jag tycker FSRU marknaden som GMLP är mest exponerad mot är slam dunk kommande år, varenda flytande LNG mottagningsskepp som finns kommer rimligen behövas när LNG ökar dramatiskt kommande 5 år och bristen på beställningar pga usla kapitalmarknader bara förstärker det.

Men även LNG skepps marknaden som idag är svag är mycket intressant för mig och bli inte överraskad om jag kompletterar GMLP med en renodlad motsvarande aktör (fasta kontrakt) fast med LNG fartyg som huvud business.

Inga skepp har beställts på över 6 månader och alla beställningar som görs nu tar nära tre år vilket betyder leverans 2019 i en marknad som troligen går in i underskott under 2017 eller 2018. Jag tycker det är ett jätteintressant läge som skapas pga:
- de svaga spot priserna och idag samtida brist på tagare av långa kontrakt
- de svaga aktiekurserna som omöjliggör finansiering av nya båtar
- tämligen stängda obligations och bankmarknader för andra än de finansiellt allra starkaste
- och samtida väldigt förutsägbara snabba tillväxt av mängden LNG laster pga utbyggnaden av ny flytande naturgas fabriker i främst Australien och USA men även Ryssland.

Detta är mitt näst intressantaste placeringstema, det mest intressanta för mig är min största placering och det är Canacol. Pengarna forsar nu in i bolaget från de fasta fem års kontrakten av gasförsäljning. Min beräkning är att detta sker i en EBITDA takt av ca 1.20 CAD per aktie och år att jämföra med kursen på 3.23 CAD. Källor jag har hög tilltro till säger samtidigt att ny ytterligare pipeline kommer byggas samtidigt som nytt 10 års kontrakt tecknas vilket enligt mina beräkningar kommer lyfta EBITDA till runt 2.65 cad år 2018 dvs 24 månader från nu. En högst personlig förhoppning och absolut ingen profetia, ni vet hur ofta jag haft fel... är att 8 cad dvs värdering 3x EBITDA inte vore orimlig då. Sen är det den där grejen med oljan... jag tror oljan står i kanske 50-60 usd om 24 månader och det tror jag kommer lyfta alla oljebolag och den kraftiga option som Canacol har i form av vad jag uppfattar som förstklassiga och mycket omfattande "vilande" oljeförande områden i Colombia kommer då rimligen triggas med full kraft och till skillnad från övriga oljebolag kommer Canacol då vara superstarkt finansiellt och fullt kapabelt att snabbt dra upp produktionen.

Åtta (ok, jag ökade den siffran gång på gång medans jag skrev...) orsaker till att jag ökat i Canacol istället för att minska när vi gick över 3 cad är:
- Jag tror marknaden inom 2-3 dagar får klart för sig att den första av 3 oljeförande zoner i OBOE 1 just bara var första goda nyheten av tre från det borrhålet.
- Jag kan inte se att mäklarfirmor rapporterat/analyserat resultatet /dragit slutsatser alls om det borrhålet ännu, måhända väntar de in just alla tre zoner. Måhända har jag inte tillräckligt goda länkar in till analyserna..
- Jag hoppas och tror det blir ett stort uppvaknande för marknaden om Canacol berättar att det tänker investera i pipeline nr 2 och har 10 års kontrakt för gasförsäljningen.
- Jag tror oddsen till ytterligare massiva träffar i det utmejslade området som är ca 35x15 km är mycket goda efter att man träffade med OBOE 1 trots att den låg 2-3 km bort och på andra sidan om ett fault/förkastning. Strikt lekmanna synpunkt men så går mina tankar.
- Med oddsen goda att fler och fler kommer se visionen om tämligen jättestora långlivade reserver här så tror jag ett generöst bud på Canacol är alltmer möjligt.
- När bolaget från Q2 nu är rejält lönsamt så är risken mycket lägre.
- Ja också det där med gratis option på oljepriset..
- Sen, bolaget ger ju i bl.a senaste pressrelease mycket exakta fakta om hur lönsamma de är på EBITDA basis och när jag sätter multipel 3x på det, tja då känner jag i alla fall att jag inte överdrivit.
- Ett nionde skulle kunna vara att även om RSI talet visar kortsiktigt nära överköpt så ser min egen taffliga TA analys (varning, jag är ute på ovanligt djupt vatten här...) att aktien verkar ha brutit ut senaste dagarna. Jag har upptäckt att jag i alla år via Quotestream faktiskt haft rätt avancerade möjligheter att rita TA... men.. som sagt, här pratar vi verkligen amatöranalys.. och jag har inget alls emot om någon vill tala om för mig att jag måste ha gjort fel...

Vad kan gå snett? Oljepriset kan påverka kursen negativt, felaktigt men ändå. Fredsavtal kan bytas mot krig även om det vad jag förstår inte direkt berör deras områden. Colombias ekonomi kan försämras... Ryktena om ny pipeline kan vara helt felaktiga. Nästa borrhål kan överraska och vara torrt, ja ni vet... det är riskkapital vi sysslar med och jag bloggar om risker jag tar för att tjäna pengar..

Det är skoj med aktierna just nu! Men... jag läste nyss en artikel i Hegnar.no om hur analytikerna tror nedgången generellt tar fart igen i mars månad. Säkert en inte helt orimlig bedömning. Oavsett vad man är intresserad av att köpa så tror jag det är viktigare än någonsin att bestämma sig för ett snålbud och konsekvent bjuda det. Förr eller senare kommer svaga dagar igen, då gäller det mer att fortfarande våga handla... Kort sagt, mycket i dessa marknader handlar om att kontrollera sina känslor. Den optimism jag känner om ovanstående två bolag kan vara ett tecken på att jag misslyckats lite med det... varning m.a.o... :-)

3 kommentarer:

  1. Du skriver mycket om LNG, men har du inga intressen i LPG bolag ?
    Jag hittade en del på Hegnar.No (som jag hittat till tack vare dig) om Bolagen BW LPG och Avance Gas Holding, och för en tid sedan så hade du eller ev en i din blogglista en länk till någon internationell energimyndighet som visade att användandet av LPG produkter kommer öka (även LNG, tyvärr verkar jag inte ha sparat länken).

    Mina funderingar är att efter Parisavtalet så kommer fler länder öka användandet av dessa olika gaser.

    Tack för ditt bloggande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt! Jag tror det var ditt förra inlägg.. Som var så intressant att jag gick upp tidigt och la en timme på att lyssna på Avance gas. Glömde tacka dig för mkt uppskattat inlägg. Lång dag framför mig nu, återkomma.

      Radera
  2. Ge mig lite tid då du nu nämnde även BW LPG och då det är tre (!) conf call jag tänker lyssna på här ikväll och natt asiatisk tid.

    Bättre ge ett vettigt svar lite senare på ditt mkt uppskattade initiativ.

    SvaraRadera