söndag 10 januari 2016

Troligen optimalt tillfälle att ta in Canacol.. 2.50 cad, januari.2016.

Jag gissar en del läsare inte ens kommer längre än rubriken när man skriver Canacol Energy. Vem vill köpa ett oljebolag idag? Iran kommer öka samtidigt som Ryssland slår rekord och Kina's tillväxt ifrågasätts samt el/hybridbilar, inte bensin/diesel är framtiden..

Men det är inte bara (sedvanlig) envishet som gör att detta är ett stort innehav för mig och att jag ökade det igen kraftigt i torsdags - fredags förra veckan (som jag skrivit så har jag trejdat topphalvan av innehavet rätt hårt senaste halvåret). Nej man måste lägga 2 minuter på att förstå varför detta är något helt annat än ett sedvanligt oljebolag... Så:

1. Canacol är ett GASBOLAG, inte olja. Gas är nästan alltid lokal marknad. LNG kan aldrig konkurrera i länder där gas finns och kommer med pipeline. Gas är det relativt rena bränslet med låga CO2 utsläpp jämfört med kol och olja och används ofta som komplement till vind och solkraft för att reglera vädersvängningar där vattenkraft inte är tillräckligt. Gas är framtiden mer än det förflutna..

2. Canacol startar nu sälja på FASTA 5 ÅRS KONTRAKT, alltså fasta priser och med nu menar jag driftsättning stegvis januari - mars av den pipeline från fälten inne i landet till Colombia's snabbväxande områden vid kusten.

3. ÅRLIGA INTÄKTER PÅ 135 MUSD SOM STARTAR NU och ska jämföras med BÖRSVÄRDE PÅ 285 MUSD och EV inkl nettoskulder på 450 musd.

4. COLOMBIA har en BRISTSITUATION PÅ GAS. Inte bara är det lätt för Canacol att hitta köpare på långtids kontrakt, det kommer även att vara lätt att sälja ännu mer för prognoserna är kraftiga underskott på gas för elgenerering.

5. Allt tyder också på att Canacol kommer träffa på MER GAS VID STEP OUT DRILLING. En sådan borrning ett par km från tidigare träffar starta om några dagar och med ymnigt kassaflöde från februari 2016 så kan de både borra ivrigt och betala ner skulderna. PIPELINES DE BYGGT ÄR DIMENSIONERADE FÖR YTTERLIGARE KRAFTIGA ÖKNINGAR kommande år.


Det är lätt att förstå att marknaden missar detta specialfall när Brent är på väg under 30 usd/fat och ETF'er & fonder får kraftiga försäljningar och säljer lika i allt. Hade inte klimatet varit som det är så är det svårt för mig att tro att Canacol inte redan prisat in att om en månad så börjar kassaflödet på 11 musd/månad när deras pipeline ca 2-3 månader sent äntligen driftsätts. Logiskt sett borde optimalt tillfälle annars varit i höstas inte nu precis intill uppstarten.

Senaste presentation 7 januari 2016.

Sen.. ja.. man får även exponering mot topp klass oljefält i Colombia OM marknaden skulle vända. Men den delen av Canacol ligger i träda väntan på helt annan tid som säkert dröjer men det finns alltså ett s.k optionsvärde där för den som uppskattar sådant mer eller mindre gratis.

3 kommentarer:

  1. Årliga intäkter på 135 MUSD, men vad har dem för marginal på det då tror du? Detär ju vinsten som är det viktiga inte hur stora intäkterna är. Men jag gissar att du menar vinst eftersom du nämner ett positivt kassaflöde om 11 MUSD per månad?

    Det jag undrar är hur mycket pengar de får över som de kan dela ut till aktieägare? Eller vad kommer de använda kassaflödena till tror du?

    SvaraRadera
  2. Jag menar EBITDA dvs en typ av bruttovinst efter avdrag för löpande rörliga kostnader men före saker som avskrivningar, vinstskatt och räntor.

    Jag tror intäkterna under första året kommer gå till:
    1. Att borra upp existerande fält för att snabbt fylla den nya pipelinen till max (och därmed skapa större kassaflöden än 135 musd åren efter).
    2. Att amortera ner skuldsättningen

    Jag gissar att utdelning inte är aktuell under 2016 och jag ser inte det som en trigger utan önskar själv att punkterna ovan prioriteras.

    Jag har ingen kontakt med detta rätt stora bolag, däremot har en nyhetsbrevsförfattare som jag har stort förtroende för (och som är av typen att han skickar brev typ varannan dag) det och jag följer naturligtvis kontakterna han har. Chen Lin's nyhetsbrev.

    SvaraRadera