fredag 15 januari 2016

Goldman Sees 11% Upside in S&P 500 After an ‘Emotional’ Selloff



Kastar in helt annat fakta jag hittade och som berör LNG och naturgasmarknader som jag lägger mycket research på just nu. Canacol's fasta kontrakt för naturgas är på 5.50 usd per MMBtu (indexerat) varav 75% går in som EBITDA, dvs 25% är rörliga produktionskostnader. Det kan jämföras med flytande naturgas som på världsmarknaden handlas för 7 usd (varav en mycket stor del är den svindyra processen att kyla ner och göra det flytande samt två andra viktiga delar är transport och återgasifiering vilket är orsaken till att LNG aldrig kan konkurrera med lokal gas via pipeline oavsett vad USA vill gentemot Ryssland...). Colombia är för övrigt ett av många länder som pga kommande års förväntade allt större brist tittar mycket seriöst på att bli importör av sådan.

Någon frågade mig om Canacol kan förväntas ge utdelning. Mitt svar var att jag personligen prioriterar och tror att även bolaget gör det, fortsatta step out borrningar för att höja kapaciteten på produktionen med de ca 50% som deras nya pipeline lätt klarar och låsa in även detta med långa fasta kontrakt. Det skulle minska risken att Colombia ser behov av att ta det steget.

Mina tre stora innehav idag är Eolus, Canacol och Slate office Reit. Ungefär jämnstora innehav. Flera små innehav har fått stryka på foten (inget har försämrats vad jag kan minnas, jag hoppas komma tillbaka in) och jag är nu för koncentrerad i min portfölj baserat att jag tror väldigt mycket på dessa tre bolag. Förhoppningen är naturligtvis att det kommer rejäla ryck vilket ger mig en naturlig möjlighet att sänka risk och diversifiera.

Sedan....
En högst kontroversiell åsikt nedan som jag inte satsar några pengar på (då jag tror att vad vi har framför oss är konkurser i Nordamerika, inte forna dagars storhet) men som jag tycker man ska vara medveten om, inte minst för att om vi ser någonting som liknar detta så kommer de som är rätt placerade att tjäna otroliga summor pengar.

Canacol är för mig ett prissatt olje/gasbolag som är på väg att bli vad jänkarna kallar för utility, dvs ett väldigt stillsam typ av bolag med förutsägbara inkomster (och med det hög värdering av den vinsten) men med det får man "en full option" på oljemarknads återhämtning. Den optionen har inte stort värde nu men jag kunde inte vara gladare för att den följer med för jag har genom min aktiekarriär sett så många gånger just de där absurda procenttalen som går att tjäna även i större bolag i paniksituationer. Ett för oss närliggande exempel är ju när stora svenska banker såsom SEB höll på att gå i konkurs (tillsammans med Sverige för övrigt) i början på 90 talet.

2 kommentarer:

  1. Hej OB,

    Såg du releasen från Endeavour Mining idag, och har du isf. några kommentarer på den?

    SvaraRadera
  2. Absolut, 2015 var en kanoninsats medans jag tycker 2016 blir mer av ett mellanår för dom. Jag säger det för att deras stora gruva i Ivory Coast verkar flagga för körning med hårdare malm vilket ger lite sämre siffror samt för att deras fantastiska lilla gruva i Burkina är på uppehällningen.

    Så i väntan på att Hounde sätts i drift så ökar vikten på de två gruvor jag tycker är de sämre i portföljen, Ghana och Mali.

    Men jag vill flagga för att jag tror bolaget lagt sina prognoser väldigt försiktigt och kanske ännu viktigare, man börjar bli ett större etablerat bolag nu vilket allt annat lika betyder högre värdering. Möjligen mycket högre värdering.

    Även om jag själv inte äger aktier för tillfället (men väl familj) så gläds jag över att just det guldbolaget har etablerat sig så väl.

    SvaraRadera