lördag 16 januari 2016

Taktik i dagens miljö och hur man som läsare ska se på bloggen närmaste tiden

I mitt huvud snurrar nu tankar om att det för mig är dags att researcha och förbereda mig för liknande situation som den jag upplevde i Sverige i början av 90 talet och 2008-2009 med syftet att under förhöjd risk försöka tjäna pengar.

För den som inte sett det tidigare här på bloggen så har jag ett konto som är väldigt lätt att mäta framgång på nämligen en s.k kapitalpension med förbud att sätta in pengar och förbud att ta ut pengar.

Detta är ett konto som startades jan 2006 och som i skrivande stund är upp ca 16x pengarna och som aldrig arbetat med belåning eller optioner helt enkelt därför att detta inte är tillåtet.

Men siffran 16x pengarna döljer MYCKET mer dramatik. I korta drag, upp 12x fram till kraschen 2008 och under den ner 85%... Från botten 2009 är jag upp ca 8-9x pengarna. men det har varit mycket mer, kanske främst i form av "pappersvinst" (ens om jag hade velat komma ut på toppen så hade det varit omöjligt) i ett bolag som hette Dacha om någon minns det REE bolaget så jag sörjer inte direkt missen av absoluta toppen.

Men min poäng är varken att skryta över utvecklingen totalt eller beklaga mig över senaste årens stryk jag tagit utan att försöka visa tydligt både risk och möjlighet för att läsaren ska "kunna hantera" vad jag kan komma skriva framöver om energisektorn. Kort sagt att jag ska kunna skriva vad jag vill (jag tror de flesta läsare har mest utbyte av att jag inte "censurerar hög risk" men jag är mycket medveten om att det som med alkohol & gambling finns en minoritet som inte kan hantera) utan att alltför mycket oroa mig över att bli ställd till svars för mer skrivande om det jag tidigare kallade börsernas Formel 1, dvs Kanada och råvaror. Jag trivs med att "skriva av mig funderingar & tankar" är nog det bästa sättet att beskriva varför jag bloggar.

När det är sagt så är det dock inte så att jag tänker mig att gå in i små bolag med hög risknivå och dålig omsättning. Somliga kanske minns kapandet av OB Research inklusive hemsida och det handlade mycket om två saker:
1. Jag ansåg att tiden var över för små bolag inom råvarusektorn som inte tjänade pengar, s.k burning matches, att det inte var optimalt för vare sig mig eller läsarna och jag behövde tid för att hitta nästa placeringstema. Ett arbete som fortfarande pågår för mig... det var/är inte lätt när man har sin kunskap inom ett specifikt område samtidigt som detta går in i en så hård bear market som råvaror gjort och jag kan förstå de som tycker man ska byta bransch helt och hållet... men det är inte heller enkelt. Finns ju branscher som bioteknik och dylikt som har likheter. Inget är självklart för framtiden för mig men jag föredrar om jag kan hitta möjligheter i branscher jag känner mig ha extra kunskap...
2. Det andra handlade om att jag ville gå mycket hårt fram med kritik av familjen Bharti efter hur de i praktiken tömde bolaget Dacha via giftpiller när de förlorade kontrollen över det. Legalt men helt omoraliskt är väl bästa sättet att sammanfatta det.

Så ni har sett mig gå till större och vinstdrivande råvarubolag samt utdelande bolag med rejäla fria kassaflöden när jag återvände till denna blogspot kanalen för mitt tänkande och det kommer inte ändras. Fritt kassaflöde och bra balansräkning är viktigare än någonsin i branschen.

Men som jag antytt tidigare så snurrar det i mitt huvud funderingar på att även om vi inte nått det ännu så står vi möjligen (kanske genom i närtid snabb urblåsning) inför en tydlig botten inom olja och energi. Vid sådan ev urblåsning kan man i vissa bolag se två saker hända även i större bolag:
1. Få eller inga köpare,
Kombinerat med:
2. Stora tvångsmässiga utförsäljningar pga belåning kombinerat med allmän panik.

Det som är intressant tycker jag är att man inte ens behöver jobba med de "säkrare" oljebolagen (för även de är oftast i uselt skick finansiellt och jag vill varna för sådant som Shell etc) utan en aha upplevelser är för mig att sektorer som inte självklart borde drabbas också dras med i Kanada och USA.

Jag har börsexponering mot olja idag och den ser ut så här:
1. Indirekt exponering mot hela negativa börsklimatet i Kanada OCH dess valuta, gäller främst Reits i min portfölj.
2. (Förhoppningsvis alltmer) indirekt exponering genom i Kanada börsnoterade colombianska naturgasproducenten Canacol som går igång med prismässigt fixa 5 års gaskontrakt kommande månad. Canacol har även en tämligen dold option på högre framtida oljepris genom vad jag förstår är mycket prospektiva landområden i Colombia kombinerat med en ny huvudägare som kan Colombia (och Venezuela...) på sina fem fingrar. (Detta sistnämnda är skälet att jag skulle kunna äga visst innehav även om de fick en hög värdering på "tråkig gasproduktion" i framtiden.)

Jag räknar med att främst punkt 2 kommer sänka den totala exponeringen i närtid när det FÖRHOPPNINGSVIS prisas in att bolaget de facto är något helt annat än ett oljebolag... OM/när så sker planerar jag lite löpande under starka dagar minska exponering genom att som jag brukar göra "sälja mina dyrast köpta". Man kan säga att idealistiska målet är att ha kvar aktier köpta på dagens nivå 2.20 cad. Det "arbetet" blir om det lyckas också med fördel kombinerat med en del trejd för vinst och ja, jag är hårt exponerad mot Canacol idag, det är mitt största innehav vilket jag legat lite lågt med då jag inte vill uppmuntra till överdrivet risktagande i dagens marknad, men nu skriver jag det under denna bloggrubrik så..

Alltså, om gudarna är goda så kommer lite likviditet naturligt frigöras under starka dagar för att korrigera risk, speciellt när/om bolagsspecifika nyhter sammanfaller med goda dagar.

Det gör att jag KAN få likviditet att använda under svaga dagar och då jag främst jobbar med väldigt likvida större bolag så har jag sedan länge inga problem att skriva rätt öppet på bloggen hur jag tänker, ofta även innan jag köpt något alls eller större mängd av vad jag tänker köpa i ett bolag. Dessutom i dessa volatila tider så kommer jag nödvändigtvis inte säga på vilken kursnivå jag avser "lägga tyngd", om någon, i förväg.

Ett sådant exempel där jag i princip inte äger någonting (riktigt litet innehav köpt på 10 usd jämnt är full disclosure) men skulle kunna tänka mig ta upp till 5% av portföljen (men ärligt talat inte mer) är ett bolag som heter Golar Energy Partners, inte nu men definitivt om jag tror att jag håller på att se en avslutande urblåsning inom olja. Golar blir säkert första bloggen på ämnet men jag kan kasta ur mig funderingar och idéer rätt vilt tänkte jag och läsare ska inte bli överraskade över att jag av någon anledning ändrar mig och inte köper eller förlorar intresset utan att nämna det om jag inte blir tillfrågad.

En fördel för mig med att skriva saker i förväg i likvida bolag är också att möjligen få input (innan jag köpt massa aktier)...

Oil will turn into a new bull market before the year is out as the price rout shuts down sufficient production to erode the global glut, according to Goldman Sachs Group Inc.
 The crash in U.S. oil futures -- which sank back below $30 a barrel on Friday to a new 12-year low -- will send the nation’s shale-oil boom spinning into reverse in the second half of the year, the bank said in a report. As U.S. production slumps by 575,000 barrels a day, global oil markets will tip from surplus to deficit, Goldman predicts.
“The key theme for 2016 will be real fundamental adjustments that can re-balance markets to create the birth of a new bull market, which we still see happening in late 2016,” analysts Jeff Currie and Damien Courvalin wrote.
The market will signal it’s ready to rally when the forward price curve, which currently shows a steep discount on immediate commodity supplies, starts to flatten out, the analysts said. The end of that discount would demonstrate that there’s enough demand to whittle down oil that’s piled up in storage tanks, they said.
“A flat curve near cash costs is historically the buy signal for passive investors and we believe the current bear market will end the same way,” Currie and Courvalin said. “Such a signal is what will shift us to being bullish commodities.”
Goldman, which has warned that the oil market might not re-balance unless prices fall to $20 a barrel, forcing production cuts among shale operators, said this remains a possibility. Still, the $20 scenario remains an outlier rather than their most-likely case, and would only be realized if oil storage space runs out. As that’s unlikely, the bank said it’s sticking with its forecast of $40 a barrel for the first half.

Den som gillar råvaru och börsdelen på denna bloggen har förhoppningsvis redan märkt av att den blivit mer läsvärd. Jag hoppas det kommer fortsätta för det är väldigt intressanta & spännande tider just nu tycker jag. När jag ser möjligheter så tenderar det att bli mer skrivande och jag tenderar (rätt eller fel... det är frågan utan självklart svar) se mer möjligheter när börser faller.

Det kan inte nog betonas... att när man rotar i marknader i fritt fall (eller påverkade av en i fritt fall..) med förhoppningen att tjäna stora multiplar på vändningen, då pratar man också om stora risker för att se den initiala placeringen snabbt gå ner 10-20% eller mer. Av det skälet är det bra att placera i trancher (med större mellanrum än vanligt) och många duktiga placerare säger att det är helt fel taktik överhuvudtaget, att man istället ska vänta på en etablerad teknisk upptrend (vilket inte heller är okomplicerat då man riskerar köpa dyrt och sälja billigt). 

Oavsett om man väljer att placera, att inte placera, vilken metod man väljer etc så riskerar man utsättas för mer press och obehag än de flesta mår bra av att hantera vilket är orsaken till att de flesta bör antingen låta bli eller placera endast högst begränsad del av portföljen. Vidare bör man göra sitt yttersta för att fullt ut förstå och följa vad man placerar i...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar