tisdag 26 januari 2016

Följer oljekraschen samma mönster som subprimekraschen?

Intressant Bloomberg artikel:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-01-25/so-yes-the-oil-crash-looks-a-lot-like-subprime

Jag skulle vilja tillägga att man måste som placerare kämpa med viljan att försöka pricka precis botten. Nyckeln är snarare att pricka bolag som är bra ÄVEN om du inte prickar botten, dvs om den visar sig vara 19 usd istället för 26.50 usd för Brent. Med fördel kan man använda väl genomtänkta t.ex tre-delade köp av sina bolag för att få exponering men också få ett visst skydd om man köpt för tidigt.

Vidare måste man fundera noga över det här med att många analytiker påstår att det inte vänder förrän H2 2016 och att det till och med skulle kunna dröja till 2017. Det är tungt att bära tuffa svängiga dagar, veckor, månader. Det går lättare att hantera om man inser sina begränsningar och inte sätter för mycket av sitt kapital.

De bolag jag identifierat som lämpliga för mig och min portfölj så här långt är Canacol och GMLP dvs Golar LNG partners. Kort sagt, inte oljebolag utan gas och gas infrastruktur som i båda fallen inte är beroende av oljepriset men som aktiemässigt tar solidariskt stryk med oljebolagen. Jag kommer leta fler sådana bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar