tisdag 29 december 2015

Dags för mig att överge ICA bankens Mastercard

Jag har ju tidigare gjort reklam för dem här, men det är alltså nu dags att dra tillbaka den rekommendationen. Ett av de två huvudskälen att välja banken är borta.

Mitt "andra kort" är Norwegian Mastercard, är hyggligt genom att det är avgiftsfritt men med 1.75% valutapåslag på uttag i ATM utomlands (inga avgifter ATM / kortköp i Sverige så bra där) och köp så är det inget alternativ på resor (men väl vid köp av resa) så jag behöver leta nya alternativ för att slippa valutapåslag/valutaspread och uttagsavgifter utomlands.

Den andra delen är ju intakt på ICA banken, bonus 0.5% vid köp med kortet och 1% på ICA. Snabb koll säger att det vanliga kostnadsfria rosa ICA kortet utan Mastercard troligen blir det vi skaffar från 1 mars, ger bara bonus på ICA som då blir "vanlig affär med vanligt medlemskort" för oss.

Varför inför ICA Banken valutaväxlingspåslag på 1,25 %?

Eftersom vi kommer att få lägre ersättningsnivåer för kortköp på grund av en ny EU-lagstiftning som träder i kraft 9 december 2015 så behöver vi se över priser och villkor för våra bankkort.

Vad är ett valutaväxlingspåslag?

En avgift som tas ut vid kortköp och uttag i utländsk valuta.

Från vilket datum tillkommer ett valutaväxlingspåslag?

Fr o m den 1 mars 2016. OB: Ja då förblir jag kund till dess, sen ert gratiskort så slipper jag årsavgift. Ni är inte längre ett bra kort för betalning eller ATM uttag utomlands.

Tar andra banker ut valutaväxlingspåslag?

Ja. Vårt valutapåslag på 1,25 % är fortfarande lågt om man ser till branschen som helhet. Övriga banker och kortutgivare ligger oftast mellan 1,50-1,65 %. OB: Jag adderar betoning på ordet oftast.

Blir det billigare nu att betala med kontanter i utländsk valuta än med kort?

Nej, det är fortsatt oftast billigare att betala med kort eftersom företag som växlar valuta också tar ut en avgift. OB: Det blir billigare att använda Santander nedan där man kan handla hur mkt man vill via deras Mastercard utan påslag 1.25% samt göra 12 fria uttag totalt per år (utomlands bör prioriteras då)

Bör jag välja att köpet ska debiteras i SEK istället för den lokala valutan?

Det är oftast sämre att välja SEK i utlandet då det innebär ett större påslag än vad vi tar ut i valutaväxlingspåslag för den lokala valutan. OB: Bra att ni tar upp det, svindel från bankerna pågår. Välj ALLTID betalning eller uttag i den lokala valutan snarare än "erbjuden fixerad" växelkurs.

När tas valutaväxlingsavgiften ut?

Den inkluderas i beloppet som dras från kontot i samband med kortköpet. OB: Typ inbakat så att folk inte kommer märka det menar ni?

RED 2: Santander Bank "Mitt kort" ser vid första anblick bra ut men det är det inte ur perspektivet kontantuttag utomlands. Man är bokstavligen förbjuden att sätta in pengar i förväg så när man tar ut kontant så må det vara inga avgifter eller påslag men det tickar 15% ränta på pengarna...

RED 3: Envetet läsande och samtal igen säger att Santander kombinerat med Norwegian (eller ICA banken för den som gillar det) trots allt är bäst för oss.

Santander har ett kort som heter Mitt kort med sparränta och det är liksom övriga Santander kort inte jättebra för den som vill ha kredit (som kanske bekant så gillar jag inte krediter ändå så jag kanske inte är drömkunden för dom..), inte heller är det bra för den som vill få reseförsäkring genom att betala med kort  (missa inte detta!! och heder till Santander som de facto tryckte på att det inte ingår i tel samtalet) men har man ett annat kort som klarar av de bitarna så ger detta kort fyra klara fördelar:

1. 12 stycken fria uttag i Sverige ELLER utomlands utan avgift och utan valutaväxlingspåslag.
2. Kortköp utomlands använder man detta kortet till (återigen, pengar ska stå på kontot före).
3. Ingen årsavgift alls.
4. Pengar man har stående där ger 0.5% ränta skyddat av norsk insättningsgaranti (vilket kan behövas då det lilla jag sett om Santanders verksamhet säger att man just vill ha sina pengar skyddade om vi ser ny finanskris...)
Kortköp utanför ICA gör man lämpligen med sitt Norwegian kort (eller ICA kort om man behåller Mastercard) och kontant uttag likaså. De 12 uttagen använder man utomlands.

Frågan kvarstår om man ska överge själva ICA banken med. Ett helt eget kapitel/blogg, noterar att Norwegian :-) de facto har internetbank.. och dom hade en del bra försäkringar jag gillade. Hmm, kanske borde jag börja flyga (på allvar) med dom med.. Fast.. hur kan dom ha valutapåslag på kortet när man reser! Image och reklam är kanske inte riktigt deras starka sida...

Jag reserverar mig för att jag missuppfattat saker och jag tar tacksamt emot alternativa lösningar. Tråkigt att ICA gör så här, men notera att med rätt hög årsavgift och inga räntor på insatta pengar OCH med möjligheten till ett vanligt medlemskort som ger 1% bonus hos ICA ändå, ja då är ICA Mastercard varianterna ett rätt dåligt kort nu. Utan tvekan räknar de med att folk inte ska orka bry sig att man snor 1.25% av semesterkassan, kanske tänker man att det är ändå billigt jämfört med nötterna som växlar på FOREX (Deras kort är inte mkt bättre 2% avgift på uttag inom EU)... tja.. en hård värld.

4 kommentarer:

  1. Uppskattar att du verkar vara mer aktiv med ditt skrivande igen. Gillar dina utvärderingar om kort.
    Inte för att BitGold och dess tillhörande kort på något sätt är jämförbart, men det vore intressant med en kommentar. Vad anser du om upplägget? Finns det andra jämförbara lösningar?
    https://www.bitgold.com/

    /Takira

    SvaraRadera
  2. Jag har passat på Bitcoin och kan mycket lite om det (och har inga direkta planer på att sätta av tid för att ändra det :-). Jag ser det som ett försök till frihet inom valutaområdet i en värld där frihet inte tillåts så ointressant är det inte.

    Att priset svänger så kraftigt gör ju att det blir lite av ett spekulationsobjekt.

    SvaraRadera
  3. Hmmm...jag är inte helt säker på att du läste mitt inlägg rätt.
    Bitcoinpriset svänger extremt emellanåt och är som du säger en spekulativ investering.
    Har därför relativt svagt intresse för Bitcoin, även om frihetsparametern är intressant.

    Jag pratar om GULD.
    BitGOLD.
    Spara i fysiskt guld, försäkrat och lagrat av Brinks, länkat till ett Mastercard.
    https://www.bitgold.com/

    Sorry for the confusion :)

    /Takira

    SvaraRadera
  4. Ja du ser... Bristfälliga kunskaper minst sagt. Det där lät ju isåfall intressantare för mitt tänk..

    SvaraRadera