söndag 29 november 2015

Tja, trenden är rätt enkel att studera

RED: Tyvärr funkar inte bilden jag klistrade in för chart så vi kör länk: Jag syftar på bild nr 2, dvs weekly.

När det är sagt så skulle jag vilja flika in att det också finns kortsiktigt mönster som man kan försöka nyttja om vi kanske nästa vecka ser spik nedåt. 1000 usd guld är ju ett magiskt nummer som en viss inflytelserik mäklarfirma siktat mot länge. Samtidigt har jag förstått att COT statistik just nu egentligen är rätt positiv för guld och kan förebåda en vändning. I mitt fall handlar det nog dock att endast köra större trejd om guld dippar rejält mot just 1000.

Ett tänkbart verktyg för sådan trejd för mig är Central Fund of Canada som jag nämnt tidigare. 11% rabatt på deras guld och silverinnehav är ett historiskt sett bra pris. Jag har återigen rätt bra likviditet i min portfölj och jag måste erkänna att jag känner viss olust för att äga för mycket SEK. Dvs för mig är det ett mervärde att trejd på dipp också är diversifiering av valuta bort från SEK. Det är värt att komma ihåg att SEK nog som jag ser det är minst lika sårbar i kris som guld är. Under förra krisen så tappade SEK t.ex 20% mot Euron på mkt kort tid. (2008-2009).

Bolagen? Jag har faktiskt en liten post i Endeavour Mining som jag tycker är mycket duktiga och som gått riktigt rejält plus sen jag började ta in dom igen på runt 45 cent för ungefär ett år sedan och detta då trots gulds trista utveckling. Ev minns ni diskussionen kring att de gynnades av fallande Euro samt fallande olja. Allt det har också stämt och gett bolaget medvind så att AISC produktionskostnaderna nu troligen är under 900 usd. EDV är alltså ett bra val men det är ju det där då med bilden ovan igen. Trenden är tillsvidare rätt klar och jag vet att många ogillar att behöva ligga och trejda vilket som nämnts även inkluderar att försöka få CAD vs SEK någorlunda rätt.

2 kommentarer:

  1. När man läser runt så verkar det som att gasen används mer och mer runt om i värden då den är mycket renare än oljan och kolen, (förutom i sverige där miljöpartiet smutskastar gasen också).

    När men då ser ett bolag som Norska AVANCE Gas Holding så undrar man ju om man inte skulle satsa nu när den dippat en del.

    Vad är dina funderingar om Gasens utveckling i framtiden i världen ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina fossilinvesteringar just nu är ju just gas, Canacol och Pan Orient och de illustrerar rätt väl hur jag tänker om det.

      Gas kräver antingen:
      1. Närhet till marknad (som efterfrågar gas/växer)
      2. Utbyggt gasnät/pipelines (som efterfrågar gas/växer)
      3. Nya tekniken med nedkylning och båttransport (inte så ny teknik kanske men jag syftar även på ny teknik för att kyla ner i mkt mindre skala typ den som Golar arbetar med).

      I Colombia så har Canacol ett perfekt läge med snabbt växande gasmarknad nära sina fält dit man just nu avslutar anslutningen till och kör långa kontrakt så att det blir mer av en "obligation" om du förstår vad jag menar.

      I Indonesien så är det den typ av situation som POE söker tillsammans med Repsol (samtidigt som man värderas långt under kassa).

      Så jag tror på gas men inte direkt för t.ex Sverige utan nämnvärd önskan till eller närhet av kraftfullt pipeline nät. Jag noterar också att många EU länder med Tyskland, Holland och Polen i spetsen snackar mer än vad man handlar och lägger gaskraftverk i malpåse medans man satsar på smutsigt kol (importerat från USA bl.a som ställer om till gas och förnyelsebart).

      För mig är logiken att man kör Vind/Sol så mycket det går i alla länder då speciellt vind utklassar kärnkraft kostnadsmässigt för ny kapacitet (en skillnad som bara ökar år för år). Beroende på ländernas förutsättningar med vattenkraft så använder man utöver smarta grids med varierande pris (ett verktyg som borde kunna bli mycket mer aktivt via informationsenhet hos varje förbrukare om momentant elpris) sedan använder man antingen vattenkraft eller gaskraft som swingproducer i länderna i väntan på att batteritekniken oundvikligen tar bort sista kvarvarande problem med svängningar.

      Radera