onsdag 11 november 2015

Nya bolaget jag nämnde att jag skulle köpa (och idag köpt tungt i)

Ett av systerföretagen inom Dream koncernen, denna gång Dream Alternatives.

http://www.dream.ca/alternatives/

Net Asset Value 9.67 cad, nedtryckt kurs 5.60 cad och utdelning på ca 7% som från och med 2016 kommer vara fullt backad av löpande intäkter från bl.a vindkraft i Kanada med fasta prisavtal (annorlunda än Sverige) och fastighetslån.

Tungt innehav för mig. Rapporten kom igår:
http://www.dream.ca/alternatives/wp-content/uploads/sites/6/2015/11/DAT-Q3-15Press-Release_Final.pdf

(RED! missa inte att läsa kommentarerna nedan, mer fakta om det negativa jag hittade långt ner i MD&A, kommer troligen vid conf call nästa måndag. Fram till dess begränsar jag mitt innehav genom att ha minskat på GAV).

7 kommentarer:

  1. Vad säger du om Dream Globals rapport då? De verkar vara nära att ersätta Imtechs kontrakt med ett långt governmental kontrakt, låter positivt tycker jag.

    Förlåt en nybörjarfråga, men hur fungerar det egentligen med amorteringar, amorterar dom någonting på sina lån eller går allting ut som utdelningar till aktieägarna? Hur kan man läsa sig till detta i balans/resultaträkningarna? Eller "får" dom inte detta, pga att dom är en REIT (och därmed har såvitt jag förstått det krav på sig att dela ut merparten av vinsten till aktieägarna)?

    SvaraRadera
  2. Jag är ju i Asien och så här tidigt på morgonen svensk tid så konstaterar jag att dom fördröjt att lägga ut inspelningen av conf callen så jag fick nöja mig med att lusläsa MD&A så här långt. Mycket riktigt så verkar de ersätta Imtech som oroade mig, liten fotnot i räkenskaperna avhandlade det med halv normal font... Det jag inte kan utläsa där men som kanske conf call ger info om är om det blir "tom period" samt "kostnader för att förbereda lokalen för ny gäst".

    På det hela taget så lurade jag på att lägga en ny blogg om bolaget men detta inlägg funkar bra i tidsbristens anda och i väntan på conf call info:

    Positiva triggers: Omläggning av ursprungliga stora Deutsche Post lånet om knappt år. Gissar det kan höja en klart svajande utdelningskraft med ca 5%. Nästa: Tysk inflationsindex ligger på 107.0. 107.3 triggar hyreshöjning för Deutsche Post. Borde kunna hända tycker man även om jag väntat på det länge nu...

    Negativt är som sagt oro för Imtech "hål" under övergångsperiod och fortsatt Deutsche Post minskningar där jag också bör nämna att jag påverkas av rubriker att det företaget (inga djupare studier) överraskar negativt.

    DRG behöver tjäna mer för att mer bekvämt täcka sin utdelning. Man har tappat lite sådan kraft och dagens rapport visar att det inte verkar vara tillfälligt. Det gör mig något mer negativ till bolaget och i shortarnas favoritkontinent så drar jag lite öronen åt mig. Sänkning av utdelning slår mkt högt mot kurser och jag försöker undvika bolag med den risken. Just nu (utan conf call men med MD&A) är min känsla lite av obehag för just kapaciteten att finansiera utdelningen.

    -
    Ja de amorterar men det är egentligen mindre viktigt då lånen läggs om av och till. För att svara på andemeningen av din fråga så räknar man ofta in beloppen som går till amortering när man tittar på ett REITS utdelningskraft. En av anledningarna att man inte ska nöja sig med "tillgängliga intäkter" på 100% av utdelningen.

    Jag ska lägga till att jag vid djupt grävande i slutet av MD&A för DRA hittade en del jag inte 100% gillade i form av utfärdat meddelande till gäldenär om att de inte uppfyllt sina åttaganden men att det pga händelse efter 30 sept inte påverkat Q3. Jag sänkte min mycket höga exponering hos DRA med ca hälften med liten liten vinst igår för att kunna fortsätta köpa på allt lägre kurser. Jag gillar verkligen deras förnyelsebara energidel och tror den kommer visa ökad utdelningskraft med ca 8 cent under 2016 jämfört med i år.

    Ska flika in också om jag inte gjort det att Dream Industrials rapport var bra och de ser stabila ut. Dream office rapport var bra men de ser som Yield indikerar INTE helt stabila ut. Jag ogillar också djupt deras kraftiga användning av den s.k DRIP med hög rabatt.

    SvaraRadera
  3. Dream Alternatives är väldigt volatil för den typen av bolag verkar det som, vad kan det bero på? Vad ser du för poänger att välja ett sådant bolag istället för t.ex. en säkrare placering som t.ex. Realty Income? Jag antar att för de extra procenten så kommer också betydligt högre risk på köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag vill åt med DRA är vind och solkraften under långa statsreglerade avtal. Den delen står inför uppvärdering och expansion. Det jag är misstänksam emot är deras fastighetslån. Jag är mer negativ till bolaget än jag inledningsvis ovan var pga de delar jag är mindre förtjust i. Realty income känner jag inte till på rak arm.

      Radera
  4. Ska också upprepa att jag idag inte väljer Dream Global Reit utan Inovalis Reit. En sak att notera med Inovalis är att deras täckning av utdelning är bättre än den ser ut pga en lång låsning av CAD vs Euro för utdelningarna som inte är med i täckningsgraden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dream Global bör ha ett rätt tufft 2016 framför sig som inkluderar långt "hål" i intäkterna från bolaget som kursade. Det kan bli kurspress för att pressa dem att sänka utdelningen. Dvs för små marginaler för mig även om portföljen är fin och bred i Tyskland.

      Inovalis har ju mkt Paris, jag jublar väl egentligen inte över det men det är hög kvalitet (eller mer korrekt säkerhet) på mkt stor andel av hyresgästerna.

      Radera
    2. Ska upprepa från ovan att jag hittade en del skit som oroar mig med DRA i deras MD&A, händelse efter kvartalets utgång som därför inte finns med i siffrorna. Innan det är grundligt inprisat och förstått av mig själv och marknaden så är jag mer negativ och trejdar dem en hel del. Vi har ett conf call om en vecka som jag gissar förtydligar vad som gäller.

      Radera