tisdag 24 november 2015

Kina större än USA, England och Frankrike tillsammans.. o vilt blandande ämnen...

I vad då :-)

Jo, i framtiden.

Last year, emerging markets invested a record $126 billion in clean energy, up 39 percent from the prior year, according to BNEF's new report, called Climatescope. China dominated, adding 35 gigawatts of clean energy, or more than the U.S., U.K., and France combined. India may soon be a contender, with a plan announced this year to add 175 gigawatts by 2022.   
Två länkar/nyheter: Bloomberg om hur Kina och andra emerging markets bygger ut framtidens energi och artikel hur Kanada gör precis, precis tvärtom mot Sverige, dvs prioriterar de som lider värst av krig (kvinnor, barn och familjer snarare än män 20-25).

1. http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-23/leapfrogging-to-solar-emerging-markets-outspend-rich-countries-for-the-first-time

Wow, kolla de respektive bildernas kärnkraft, orange... ursäkta måste hämta glasögonen... Hur kärnkraft är överspelat (samtidigt som så många i Sverige inte tycks vilja förstå det) är kanske det viktigaste jag bloggat om senaste åren. Det som fick mig att börja ompröva vilt, att öppna mitt sinne för teknikutvecklingens betydelse... var hur lätt peak oil löstes genom små tekniska framsteg som gjorde att 5-30% av oljan i ett fält inte längre var "fakta". Nu säger folk att "vind blåser bara ibland", "sol lyser bara på dagen"... Ursäkta.. tror ni på allvar att vi inte kommer FORTSÄTTA utveckla batteriteknik bara kommande årtionde?? Kärnkraft var rätt... nu är det bara... onödigt, storskaligt och dyrt och främst av allt noll teknik utveckling. Uran är en dålig idé framöver tror jag.

2. Toronto, Nov 23 (EFE).– The Canadian government’s plan to accept 25,000 Syrian refugees in the coming weeks is to be open only to women, children and families, The Canadian Broadcasting Corporation reported Monday.
Single males are excluded based on security concerns, according to the CBC network.
Details of the plan will be revealed Sunday by Prime Minister Justin Trudeau.

5 kommentarer:

  1. Du som har investerat mycket inom mining, har du koll på Copperstone Resources? En polare ringde och var helt lyrisk och berätta att han fått tips om en aktie som skall göra honom rik, Copperstone Resources. Han har sålt sina stabila bolag och köpt detta, utan att veta ett skit om bolaget och vilken risk det innebär mig. Jag varnar honom men han vill inte höra. Det heter att jag inte förstår mig på och att bolaget skall upp flera hundra procent till. Min bekant är inte en van investerare, han har sporadiskt investerat på inrådan av andra. Om jag förstod honom rätt är han ALL IN i detta bolag nu. För mig ser det ut som ett klassiskt fall av pump & dump om man besöker placeras forum. Han har väldigt begränsad erfarenhet av aktier. Tråkigt men känner att jag inte kan göra så mycket mer än att upplysa honom om vilken risk det innebär att investera i sådana bolag.

    SvaraRadera
  2. Namnet ringer svagt bekant. Har jättemycket att göra just nu men ska försöka kolla i helgen.

    Investeringstema går i långa vågor. Pga läget i Kina så har mining inte medvind nu. Jag skriver under på allt du säger om hur sådant beteende är mkt mkt olämpligt.

    SvaraRadera
  3. Namnet ringer svagt bekant. Har jättemycket att göra just nu men ska försöka kolla i helgen.

    Investeringstema går i långa vågor. Pga läget i Kina så har mining inte medvind nu. Jag skriver under på allt du säger om hur sådant beteende är mkt mkt olämpligt.

    SvaraRadera
  4. Namnet ringer svagt bekant. Har jättemycket att göra just nu men ska försöka kolla i helgen.

    Investeringstema går i långa vågor. Pga läget i Kina så har mining inte medvind nu. Jag skriver under på allt du säger om hur sådant beteende är mkt mkt olämpligt.

    SvaraRadera
  5. Bry dig inte om att lägga tid på det, tänkte mest om du redan kände till dem.

    SvaraRadera