måndag 30 november 2015

Extra utdelning i PanOrient

Som jag väl nämnde: Har en lång historik av att vara aktieägarvänliga.

CALGARY, ALBERTA--(Marketwired - Nov. 30, 2015) -
Pan Orient Energy Corp. ("Pan Orient" or the "Corporation") (TSX VENTURE:POE) is pleased to announce that it plans to pay a $0.40 per share special distribution to shareholders, subject to shareholder and regulatory approval.
The distribution is intended to be a return of capital, which will require shareholder approval. Pan Orient anticipates that the required shareholder meeting will be held in mid-February 2016. If approved by shareholders, the record date for the determination of shareholders entitled to receive the distribution would be set and the distribution paid in late February 2016.

Samma veva som ett annat generöst bolag öser pengar över mig, Eolus väntas prel avskilja 1.50 ordinarie utdelning runt 1 feb 2016. 

2 kommentarer:

  1. Hej

    Vet du hur denna "speciella utdelning" kommer fungera för oss svenska ägare med avseende på utbetalningstidpunkt och skatt? Klassas inte som en vanlig utdelning och jag har aldrig varit med om detta tidigare.

    /MatsR

    SvaraRadera
  2. Det bör räknas som vanlig beskattningsbar utdelning för oss gissar jag men jag är inte 100% säker. Men i KF, KP och ISK är det rimligen skattefritt.

    Notera att jag inte är någon expert på svensk skattelag. Jag jobbar (för mina egna innehav) just med KF, KP och ISK och kan de effekterna hyggligt vid Kanada.

    SvaraRadera