tisdag 17 november 2015

Canacol, starka bolag kan göra goda affärer.

Jag har inte sett någon pressrelease från bolaget om nedanstående, kanske för liten affär för det.

Canacol flög inte riktigt så högt som jag hoppats (+RSI 70) pga oljebolagens generella svaghet. Så istället för att ta lite vinst på de höjderna så blev det att köpa mer på snitt 2.99 cad, aktier som igår åkte ut igen på 3.11 så att jag återigen kan ligga och snålbjuda i väntan på nästa ryck. Precis som för företag är det viktigt att hålla cash för att kunna ta tillvara på möjligheter. Appropå möjligheter, ser att Central fund of Canada med sina 62% guld och resten silver handlas till hela 11% rabatt nu. Får fortsätta hålla ögonen på den lite mer aktivt. Frågan är om guld/silver kan gå mkt lägre än dagens nivåer... Det finns ett antal bolag som klarar dagens läge utmärkt (Glädjande nog favoriter som EDV, SMF, OGC) men många andra är hårt pressade och försämras gradvis. Ja, i denna värld tycker jag det är fortsatt väldigt intressant att följa PM, speciellt om vi börjar se fler gruvor stänga.

Andes Energia partners with Canacol Energy to develop Interoil licenses

MONDAY, NOVEMBER 16, 2015       

Andes (AIM: AEN; BCBA: AEN), the Latin American E&P group, is pleased to announce that it has entered into a Collaboration Agreement with Canacol Energy Ltd ('Canacol') to develop the licences held by Interoil Exploration and Production ASA ('Interoil').

Canacol has agreed to acquire 49% of Andes's 51% interest in Interoil for a consideration of US$3.2 million. As a result of this transaction, Canacol will hold 49% of the shares in Andes Interoil Limited, the holding company for Andes' shares in Interoil, resulting in an indirect interest of 24.99% in Interoil.

In addition, Canacol has agreed to provide a guarantee of US$4.8 million to fulfil Interoil's guarantee obligations for the LLA-47 licence. As a result, the Colombian regulatory entity, Agencia Nacional de Hidrocarburos ('ANH'), will release Interoil from guarantees totalling US$3.6 million. Andes intends to use the proceeds of US$3.2 million from the transaction to continue the development of its Argentine and Colombian assets and for working capital purposes.

Alejandro Jotayan, Chief Executive Officer, commented: 'We are very pleased to be able to enter into a partnership with Canacol, a leading exploration and production company focused on Colombia. This will allow us to accelerate the development of Interoil's Colombian assets and provide an opportunity to explore additional collaboration agreements with Canacol. Interoil's strengthened shareholder base will be of benefit to both Interoil and Andes.'

Nedan ny Eolus video. Jag kanske borde vara lite självkritisk vad gäller en del kommentarer om insideraffärerna. Faktum är ju att berörda personer ju också precis som bolaget har varit väldigt duktiga i att bygga bolaget historiskt. Otroliga saker som Google affären t.ex och kanske behöver jag ta lite mer hänsyn till att man ibland inte har alla fakta och inte vara så snabb att döma. Det ska bli spännande att se vad bolagets förre vice VD kan hitta på i USA och nedanstående service verksamhet är också intressant expertis som kommer bli allt tyngre misstänker jag. Fördelen är att sådan verksamhet inte svänger såsom byggnationerna med politik och elpriser.

3 kommentarer:

  1. Ett av dina blogginlägg, som publicerades för ett par veckor sedan, är borta. Vad hände?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar regelbundet bort gamla inlägg där jag skriver politiska tankar. Samtidigt som jag kan ha åsikter om dagsfrågor i Sverige så är detta främst tänkt som ekonomiblogg.

      Inte minst gör jag det då samhällsklimatet i Sverige är hårt och intolerant mot människor med andra åsikter än dem själva. Just hatet och konfrontationsbenägenheten skrämmer och gör mig pessimistisk.

      Radera
    2. Sen, är det så att inläggen finns kvar hos mig. Dvs är det länk, video eller aktierelaterat som åkt ut av misstag sågar det alltid att maila mig och fråga efter det.

      Radera