fredag 26 juni 2015

Genombrott för Vigmed

Jag har inte ägt aktien på ett tag men har idag handlat in den på knappa 6.90,- vilket jag är jättenöjd med för jag tycker vi precis har sett en jätteviktig trigger. I full konkurrens har man vunnit exklusivt kontrakt med stor region i Danmark.

Alla som arbetar som säljare inser vikten av att få de där första genombrotten för att fler ska komma. Det är väldigt mycket "ketchup flaska" ofta i försäljning m.a.o och det gäller speciellt ny teknik. Har vi lite flyt börjar det roliga nu.

Vigmed vinner anbud för pediatrisk IV-kateter i Danmark.

2015-06-26
Vigmed tillkännagav idag att deras partner, CODAN DEHA ApS, har vunnit en upphandling för den patenterade säkerhetskatetern, Vigmed® CLiP® Neo, i Region Nord i Danmark 
Vigmeds distributionspartner i Danmark, CODAN DEHA ApS, tilldelades ett kontrakt på upp till fyra år för CLiP® Neo. Denna patenterade produkt är tillverkad med avsikt att förhindra oavsiktliga nålsticksskador, främst inom vården av neonatala och små barn.
"Detta är ett resultat av framgångsrikt samarbete med CODAN DEHA och en bekräftelse på att våra produkt- och utvecklingsprocesser levererar det vi lovar. Denna bekräftelse stärker ytterligare vår position i Danmark och försäkrar oss om att våra produkter kommer att vara framgångsrika även på övriga europeiska marknader", kommenterar Vigmed Sales Director, Mike Dooley.
"CLiP® Neo lever väldigt väl upp till de krav som ställdes i anbudet för säkerhetsprodukter och fick en utmärkt utvärdering både vad beträffar produktdesign och användning i denna upphandling. Det faktum att vi kan erbjuda två storlekar - både 24G och 26G - spelade också en roll för beslutet om att tilldela oss kontraktet", säger CODAN DEHA ApS Country Manager, Thomas Hornstrup.

6 kommentarer:

  1. Hej OB

    Vad tror du om Denison och Fission uranium nu? Hur ser du på att de har gått samman?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort ett aktivt beslut att undvika uranaktier då jag tror efterfrågan kommer minska i alla regioner förutom Indien, Kina och Ryssland och efterfrågan där kan jag inte bedöma. Sol och Vind blir så snabbt effektivare att jag dessutom tror det bara är en tidsfråga innan länder som Indien och Kina också börjar stryka planer.

      Kort sagt, jag tror uran är som att investera i telefonkiosktillverkare 1990, man får räkna med motvind...

      Radera
  2. Hej

    Kan du förklara lite mer om varför guld går ner pga oron i Grekland. vad är sambandet? och varför går guldet ner pga av börsnedgång i Kina? Det verkar som om vad som än händer i världen så går guld ner.. Jag vet att en hög dollar inte är bra för guld men fråga till är hög dollar bra för Usa, är det något som de vill ha?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett par synpunkter på det:
      1. Världen är inte alltid logisk
      2. När oro på börser uppstår så stryps ibland även kapitalet som köper guld, tänk 2007 samt se Kina och vad som händer där nu. På sikt borde dock smäll på börsen i Kina höja gulds status som tryggare sparalternativ.
      3. Tekniskt ser det dåligt ut och det blir självspelande piano när utmattad köpsida möter aggressiva TA baserade shortare som bara fortsätter bygga upp negativa positioner.

      Om USD, USA är inte en så exportberoende ekonomi så dom tål rätt mkt stark dollar och frågan är väl om de kan "konkurrera i angelägenhet" med alla andra om att "kissa i byxorna" genom att skriva ner sin valuta.

      Radera
    2. Jag äger en PM aktie, det är Semafo. Hade jag ägt EDV och erbjudits 59 cent för den igår så hade jag övervägt skifta då Semafo har lägre cash cost dvs klarar lägre guldpris bättre + att deras nyinköpta nya projekt i Burkina är vid dessa priser klart bättre än EDVs Houndé.

      Men på det hela taget skulle jag i detta läge undvika att dras in för tungt i PM. Å andra sidan har jag själv utifrån obefintlig vikt valt att öka senaste dagarna i SMF just för att logiken trots allt talar för att guld skulle kunna vända väldigt fort och dramatiskt. Med betoning på Skulle Kunna... inte "kommer göra"...

      Radera
    3. Annars tycker jag det är mer attraktivt att titta på Eolus som är mitt stora innehav. Allt talar för att dom kommer hålla utdelning på 1.50 kr intakt vilket är bra bit över 5%. Kursen pressas hårt av direkt klantiga säljare från Nordea och Nordnet som inte verkar fatta att det i grunden är en halv illikvid aktie som inte klarar massiva försäljningar på kort tid.

      Just därför att säljarna verkar så klantiga rekommenderar jag starkt snåla bud. I skrivande stund max 28.50.

      Radera