lördag 2 maj 2015

EDV rapport

Disclosure: Jag äger idag inte EDV, jag skulle vilja äga EDV, jag har nära familj och vänner som är tunga i EDV... och oavsett vad jag skriver nedan så är min bedömning att handelsmönstret är sådant att större aktörer är inne i EDV aktien medans säljarna är utmattade, dvs rapport borde användas för att etablera ny högre nivå, kort sagt jag förväntar mig hopp uppåt.

Åsikt: Är EDV dyr på dagens rapport och med dagens värdering? Nej, den är direkt köpvärd om man tror på 1200 usd guld kommande 12 månader är min bedömning. Enda klara hotet mot det utöver större guldprisfall är om ledningen skulle backa på löftet att inte göra PP.

Nåväl, till rapporten: Mycket var redan känt (inkl fler ounce än jag trott och lite högre AISC än jag trott) så jag nöjer mig med att ta upp vad jag ser som besvikelser utifrån tidigare prognoser. Detta är främst frågan om de 100 musd fritt kassaflöde vid 1200 usd guldpris som de facto faktiskt specificerades av CEO som mål att gälla efter räntekostnader och skatt. Fritt dividerat betydde det 25 musd för Q1 2015... Så hur gick det för Q1?

Table 2: Q1 2015 Non-sustaining Investments and Reconciliation of Cash Position

3 months ended March 31, 2015
US$ M
Cash - Opening balance (December 31, 2014) $62.2
All-in sustaining margin 33.9
Non-sustaining investments - Tabakoto, Nzema & Agbaou -8.3
Non-sustaining project capital - Houndé -1.1
Change in working capital and other -7.9
Repayment of Tabakoto equipment lease obligations -0.8
Gold hedge settlement -2.3
Interest paid -4.2
Free cash flow before exceptional items 9.3
Cash balance before exceptional items 71.5
Exceptional items:
Payment of RCF refinancing fees -5.4
Reduction of VAT receivable factoring loan -9.7
Cash - Ending balance (March 31, 2015) $56.4

Kassan var alltså 62.2 musd vid årsskiftet vilket ni sett mig blogga om då jag räknat fram nettoskuld som 300 musd minus 62.2= 237.8 musd.

Jag behöver fördjupa mig i vad de två "exceptionella utgifterna" är, men köper tillsvidare bolagets beskrivning och fokuserar på 71.5 - 62.2 musd= 9.3 musd, kort sagt man faller kort om målet 25 musd första kvartalet (amorteringen på 20 musd är gjord under Q2 och krymper allt annat lika siffrorna ovan med 20 musd vilket ännu inte syns).

Som ni minns har guldpriset svängt en del EDV fick i snitt 1218 usd/ounce vilket med tanke på starka januari kanske är lite lägre än jag hade hoppats på. Jag tycker bolagen ska ta korta hedgar på upp till 3-6 månader på prisstudsar som vi såg exempelvis Teranga göra. Ibland blir det rätt ibland fel, men det sänker risk. Nåväl 1218 är bättre än 1200 och gjorde det snarare enklare att hålla målet. Inte heller är orsaken kostnadsbiten inom "AISC kostnader" utan svaret ligger i närmare analys av "Table 2" ovan. Jag ska läsa MD&A och lyssna på conf call och får återkomma. Detsamma gäller ökad förståelse för de två "exceptional items" som de facto gör att målet på +25 musd fritt kassaflöde blev minus 5.8 musd.

Avslutar med att hänvisa tillbaka till min inledning. Jag skulle vilja äga EDV men tror inte jag kommer få köptillfälle. Jag tror så här långt på bolagets prognos om att takten fritt kassaflöde vid 1200 usd guld trendar mot 100 musd och förstår att det kan svänga över enskilda kvartal och att prognosen de facto var för helåret inte enskilt kvartal. Dock är det så att allt annat lika så fördröjer fördröjt fritt kassaflöde datumet för trolig uppstart av Houndé. Om man inte tar till PP förstås vilket jag hoppas bolaget en gång för alla avvisat. Men, orättvist, när man ser ett bolag som First Majestic tvåla till sina aktieägare (och skapa jubel hos shortare) med en PP så finns ju ändå ständigt oron där. Gudarna ska veta att de som gynnas av PP hela tiden är på bolagen och gnatar och tjatar om att "då kan ni köra igång direkt och göra det ni gör bäst".

Vancouver, British Columbia - April 22, 2015 - First Majestic Silver Corp. ("First Majestic" or the "Company") has announced today that it has closed the bought deal private placement announced on April 6, 2015, which was led by BMO Capital Markets (the "Underwriter").
The Company issued an aggregate of 4,620,000 common shares (the "Common Shares") at a price of C$6.50 per Common Share for gross proceeds of C$30,030,000 (the "Offering"). 


First Majestic har torsdag - fredag handlats mellen 5.87 och 6.10 cad, dagarna före PP'n handlades man som högst till 7.21 CAD. En aktieägares första, andra och tredje uppgift är att undvika bolag som är på väg att göra PP's. Att jag tycker mig fått köptillfälle i Semafo hänger utan tvekan samman med att PP skapar många månader av sorg för existerande aktiägare, jag tvivlar vi hade sett kurser på 3.5 cad häromdagen om man kört "EDV vägen" snarare än PP på 3.70 cad. Men när dessa fått tänderna insparkade nyss så och befinner sig på sjukhus så är risken mindre att händelsen ska upprepa sig i närtid dvs jag känner mig nu rätt säker i Semafo (även om jag inte glömmer aktieägarfientliga valet man gjorde trots att man hade uppenbara alternativ som var bättre för bl.a svenska aktieägare).

Och som sagt, det är alltid management som är den som sparkar på de små aktieägare som inte får info om att PP är på väg och kan sälja ut, för att sen köpa "hålla löftet och delta i PP'n till rabatterad kurs"... det klippet är reserverat för nordamerikanska lite större placerare med god kontakt med de lokala mäklare som tjatar fram PP'n. Tilldelning är som alltid belöning för att man betalar "för högt courtage" hos "full service broker". Allt betalas av de mindre aktieägarna.. dvs det gäller att ha näsa för när PP hotar.

Jag beundrar att EDV ledningen avstod från att göra PP (för att snabbt sätta Houndé i produktion) och utan tvekan är styrkan vi ser i kursen (som gör att jag inte kommer in igen...) ett resultat av detta. Skulle dom ändå få för sig att göra PP så kvaddas nuvarande ägare och jag får chansen att komma in igen. Ödets ironi och en orsak att jag är så noga i denna post med "disclosure".

Kan passa på att släppa informationen att guldproducenten jag kompletterade mina Semafo med häromdagen var OceanaGold efter mkt bra rapport och mkt intressant förvärv. Jag lär få anledning att återkomma till dom. Mitt innehav är typ 5% av portföljen. Kan också nämna att jag skalat lite på Trevali för att ta "lite säkrare vinst" innan vi får det väntade beskedet att uppstarten gått bra på mill i Kanada. Att kursen är så stark tyder för mig på att det just går bra men vinst är vinst och 12-13% portföljvikt känns lagom i detta läge. SMF är kanske 10% av min portfölj idag dvs PM ca 16% totalt med lite Minco Silver.

Jag ser guld under ordnade former bryta under TA nivåer men samtidigt är många PM aktier hyggligt starka och all min logik talar för att guld är oförtjänt svagt och kan dra snabbt på någon av alla tänkbara triggers. Jag håller mig till de få mellanstora kvalitetsproducenterna som klarar lägre priser och som blir bättre dag för dag vid dagens priser. Till dessa räknar jag SMF, OGC och EDV men inte längre NewGold som var med i "Decemberportföljen". First Majestic är jag lite avvaktande till efter PP draget. Jag är orolig över att någon form av halvt okänd skit finns som tvingade dom till det draget så jag tänker att det gärna får gå lite tid för sådant att flyta upp till ytan.

Ny största placering för mig är nu Eolus vind så svenska elmarknaden är nu av större intresse för mig (vilket kommer märkas på bloggen och bloggrullarna framöver) och som alla förstår är jag djupt kränkt över att ryssarna stör utbyggnaden av svensk el-export kabel till Baltikum... nä skämt åsido... det är helt oacceptabelt... om det inte vore för att källan är en av dessa S MP minstrar vi alla ju är så djupt imponerade av, EU byråkrat mångmiljonärskan & svensk exportindustris dödgrävare:  Margot den förskräcklige... Nåväl, jag nöjer mig att konstatera att det kommer en till exportkabel och att jag behöver studera hur mycket den kan blöda av från svensk-norska marknaden utöver vad som faller bort från kärnkraften.

Läser också i SVD att Vattenfall säger att Ringhals är så olönsamt att man skulle lagt ner dessa 8% av Sveriges elproduktion ÄVEN om mp inte sopat till dom med senaste kärnkraftsskatten, dvs gammal kärnkraft är inte lite olönsam, den är mycket olönsam och det tyder på att inte bara Ringhals och Oskarshamnverk är på väg bort utan även de andra. Jag hoppas och tror att vi har ett flerårigt tema där endast vindkraft kommer ersätta kärnkraft (visa mig gärna sol el energi för jag ska byta tak, och nej, jag vill inte ha de fula glaspannorna...) och samtidigt behöva täcka upp effekten av den export som naturligt uppstår när vi har lägre priser än vår omgivning. Jättetriggern för Eolus är stöd från regeringen för att kicka igång havsbaserad vindkraft på allvar. Mer om sådant här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar