torsdag 30 april 2015

Zinc nu 1.06

LME lagren faller 0,5% om dagen ca. Är inte hela sanningen om världens zinklager men en av de viktigare parametrarna.

Intressant är att även bly går rätt bra, det är näst viktigaste metall för Trevali. Det är ju alltid det där med att när ett bolag har en biprodukt som man tenderar räkna av från cash cost, ja då blir det lite hävstång på det hela när båda metallerna går åt rätt håll. Uttryckt på ett annat sätt, zinprisuppgång ger större intäkt, blyprisuppgång sänker cashcost allt annat lika.

Guld har en fördröjd svacka för att FED inte kastade in alla handdukar om räntehöjningsplaner och det finns alltid TA nivåer av varierande betydelse. Efter första köp av SMF på ca 3.65 snittade jag ju väldigt kraftigt ner strax över 3.5, sålde sedan typ 70% av stora innehavet på kanske snitt 3.76 och har nu kanske knappa 10% portföljvikt i SMF vilket jag är rätt nöjd med som det känns nu. Börjar inte handla förrän om vi ser de där lägre nivåerna igen men är å andra sidan inte sugen på att sälja bort min exponering som ändå är tagen till bra GAV. EDV försvaras så hårt (800k köp på 60 cent när guld var 1178...) att jag för tillfället skrivit av den, är helt okej med SMF som alternativ vid dagens priser.

RED STÄNGNING:
Bra drag idag genom Canacol (som vanligt) och Trevali som gjorde lite bättre än vanliga knappa procenten med  4.4% upp för dagen. Semafo backade lite med guld. Jag kan nämna och kommer troligen utveckla om att jag valt att ta in ett för mig mycket attraktivt komplement till Semafo med liknande låga produktionskostnader. Ska läsa på mer och göra en blogg i närtid. Jag försöker ha exponering mot de allra bästa mellanstora guldproducenterna. Den typen som klarar 1050 usd guld utan problem och som får en premiumvärdering om guld återigen rycker mot 1300 eller högre på någon av de olika triggers som finns. Faktum kvarstår som jag pratat om sedan början av dec här, tror man på 1200 usd guld så finns det ett antal bolag som har väldigt låg värdering av kommande vinster vid det guldpriset. Det är en helt annan värld än på den gamla goda tiden då 20x EBITDA ursäktades med att man inte köper det utan optionsvärdet på guldet i backen. 1200 usd guld känns inte som ett orimligt snittantagande och därför fortsätter jag titta på den sektorn jag kanske kan bäst och som varit mycket vänlig mot mig senaste 5 månaderna.

Men väldigt spännande nytt tema är som sagt för mig framgångsrika vindkraftsentreprenören Eolus. Jag tror det är helt rätt bransch att vara i kommande år med kärnkraftsnedläggningar, kanske lite rekyl upp i elpriset, lättare att få tillstånd med nuvarande regering, behovet att dom får tillstånd för att vi de facto behöver få mer elproduktion pga kärnkraften borde sätta eld i baken på politikerna.

Eolus är som jag ser det "best in class", har knipit de där spektakulära projekten såsom Google parkerna och stor mängd offentliga upphandlingar. Under småtuffa år där det inte varit medvind så har man avkastat mycket bra till sina aktieägare. Det borde kunna bli spännande i en tid där sannolikheten för medvind ökar. Med en svensk börs som fick årets största rekyl och dämpade Eolus uppgång på goda nyheter så borde det vara ett perfekt läge att läsa på under helgen för den som har tid. Bolagets Youtube sida är bra början, finns ju även på hemsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar