torsdag 23 april 2015

Nytt storinnehav, Semafo

Efter deras förvärv, avklarad PP och vid dagens kurs så väljer jag Semafo före Endeavour. Semafo är ett företag med klart lägre risk om guld skulle kajka ur och de facto har Endeavour gått väldigt bra sen jag köpte på ca 40 cent och kursen har inte velat rekylera... så då blev det Semafo för mig nu när någon form av magkänsla säger mig att jag behöver äga PM kvalitetsbolag. När jag tittar på bolagens värdering så fortsätter jag med tidigare metod att ta: Börsvärde + skulder -kassa och där är dessa bolagen annorlunda, Semafo är lägre finansiell risk, högre värdering. Man har också en lägre risk vid lägre guldpris pga lägre AISC men man har en högre geografisk risk pga sin koncentration till iofs kanske bästa landet i regionen, Burkina Faso. Det är värt att tillägga att jag fortsätter att hårdfölja Endeavour, ser vi rekyl så lär jag vara där om PM marknaden känns rätt, annars får jag vara glad för vad bolaget gett mig tidigare. Kanske är jag mest envis i oviljan att köpa lite över där jag sålde.... ;-)

Tre största innehav just nu:
1. Trevali Mining
2. Semafo
3. Canacol (Tack Chen Lin för den...)

Tagit lite vinst i PanOrient men ligger kvar med rejäl post

Swiss Trade Data Shows Gold Demand Strong In China, India – UBS

Thursday April 23, 2015 12:30 AM
Physical gold demand saw considerable pick up in March says commodity analysts at UBS, quoting trade statistics from Switzerland. According to the Swiss data, 223.3 tonnes of gold was export out of the country, the highest since November. “This was largely driven by strong growth in flows headed for China and India, which looks broadly consistent with anecdotal evidence.” According to UBS, China imported 46.4 tonnes of gold from Switzerland and India imported 72.5 tonnes. They added that Chinese demand was stronger in March as business restocked their supplies after the Lunar New Year celebrations. At the same time Indian demand was strong in preparation for Akshaya Tritiya festival, which was held Tuesday.
By Neils Christensen of Kitco News

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar