lördag 28 mars 2015

Utlovade fakta om Minco Silver

Skulder och Eget kapital:
59.7 miljoner aktier
Börsvärde vid 50 cad cent: Ca 30 mcad
Inga räntebärande skulder.

Tillgångar:
- 40.6 miljoner aktier i Gold Road Resources som står i 36 cad cent dvs värde 14.6 mcad eller ca hälften av dagens börsvärde. Gold Road är inget skitbolag utan ett klart intressant bolag som klart nått kritisk massa av lönsamma ounce guld i backen. Växande fyndighet som är en uppköpskandidat. Jag skulle inte bli förvånad om innehavet kan bli värt motsvarande hela dagens börsvärde i Minco framöver.

- Ja så var det den stora kassan som kom genom PP på typ 6 cad dvs över 10x dagens börskurs och som man hållit i tämligen väl. Jag blev grinig på placeringen GRR ovan men mindre grinig när jag började läsa om bolaget och på ca 9 månader så är GRR upp dryga 20% från placeringsnivån i takt med att fyndigheten expanderat.
Current assets
Cash and cash equivalents (note 3) 5,596,227
Short-term investments (note 4) 41,019,283

Alltså ca 46.5 mcad varav 30 sept ca 25.5 mcad låg i USD och RMB hyggligt hårt knuten till dollarn (resten CAD) och där vi försiktigt sett bör ha sett valutauppgång mätt i cad på 15% dvs knappa 4 mcad i valutavinst. Summa ca 50 mcad och då har jag hoppat över att räkna en fordran på 3 mcad på ett systerbolag. Notera att en del ligger i Kina genom diverse transaktioner vilket jag är säker på att marknaden inte uppskattar då det ger osäkerhet. Ska enligt uppgift dock vara nödvändigt för att kapitalisera dotterbolaget som äger silverfyndigheten i Kina. 50 mcad är helt absurda ca 83 cent per aktie.

- Slutligen då deras silverfyndighet som på pappret är förstklassig men som dragit ut så mycket på tiden att aktiekursen rasat till dagens vs fundamenta löjliga nivåer.. och som säkert kan sega på länge till om det ens går att sätta det i produktion. Kan finnas saker vi inte vet kort sagt.

SUMMA: Bolaget ska värderas lågt pga ledningens oförmåga att kommunicera med marknaden och oförmåga att få projekten produktionsklart. Ledningen får dock ett plus för sin förmåga att hålla i och inte slösa bort pengarna man drog in. Aktien ska också handlas med rabatt pga usel daglig likviditet och hög risk för att kursen kommer påverkas av insiderinformation vid något tillfälle, dvs dra uppåt före pressreleaser.

Mest av allt visar fallet Minco Silver att när du tror ett bolag inte kan falla mer, så har du fel. Kortsiktigt kan bolag falla till helt absurda nivåer och "kortsiktigt" kan vara längre än vad du trivs med och för den delen längre än vad banker/mäklare som lånar ut pengar trivs med. Men Minco skiljer sig ändå från de flesta juniorer som singlar nedåt i att man är extremt väl kapitaliserat. På kort sikt vore ett uppenbart sätt att till ytterst begränsad kostnad skapa mervärde för kvarvarande aktieägare att köpa tillbaka egna aktier. Jag tror inte det skulle försämra likviditeten då det nog skulle stimulera både köpare och existerande aktieägare att bry sig om trejdning i bolaget igen och bara räknat kassa+GRR aktier kan ju bolaget köpa 1 cad för under 50 cent idag, en unik chans även om dom nog inte kommer så långt innan kursen stiger... dvs målet nått för begränsad peng...

Aktuell info om var bolaget står får man genom att läsa deras MD&A från 30 sept och ny är nog snart på gång.

Jag har aktien på min lista över aktier jag är hyggligt trygg med att ta liten andel av portföljen när aktien är nedtryckt. Bedömningen jag gjort är att den just nu är nedtryckt varför jag varit på köpsidan och tycker bolaget är värt att nämna. Kanske blir nästa balansräkning med valutavinster på USD och RMB cash en trigger uppåt är en tanke. Risken är rimligen begränsad utöver att bli sittande... är en annan tanke. I en god marknad hade det varit lätt att konstatera att bolaget åminstone skulle värderas till 25 cent för GRR + 83 cent kassa och kanske ändå en del för fyndigheten med så mkt lönsamma bevisade ounce silver i Kina. Kort sagt, överraskande positivt besked från Kina skulle nog snabbt kunna skicka dom till 2 cad. GRR är också en så stor del (50% av börsvärdet som sagt) av dagens Minco att man med fördel kan sysselsätta sig med att följa deras pressreleaser medans Minco är tysta... Det är också solklart att GRR innehavet ger en tydlig andra exponering mot stigande guldpris utöver bolagets eget silverprojekt i Kina. GRR projektets 4 miljoner ounce (och växande) är också redan idag prisvärda ounce och det borde bara ha blivit bättre med energiprisernas fall.

The Company continues its focus on the EIA report and the permitting process in order to apply for a mining license for the Fuwan Silver Project.
During 2013, the Company made great efforts to regain the support of local communities and had productive communication with Zhaoqian District government and Gaoyao County government for development of the Fuwan Silver Project before the submission of the revised EIA report to the Guangdong EPA department.
Due to the fact that the last public opinion survey was carried out in 2008, the Company conducted a new survey among local communities concerning the development of the Fuwan Silver Project and obtained very strong support from the locals. On May 26, 2013, Gaoyao County government issued an official approval of the development of the Fuwan Silver Project to the Company.

In 2010 the Company engaged Guangdong Nuclear Design Institute (“GNDI”) to complete the Chinese Regulatory EIA report. The EIA report was reviewed and approved by a technical panel appointed by the Department of Environmental Protection Administration of Guangdong Province in principle on March 7, 2010 with certain comments. The Company submitted the revised report to the Department in December 2010 after addressing the comments received from the panel.
The Company engaged General Station for Geo-Environmental Monitoring of Guangdong Province
(“GSGEM”) for a water monitoring study to comply with the new water regulations issued by the Ministry of Environmental Protection of China effective on June 1, 2011. GSGEM carried out the required monitoring study and prepared all reports required for compliance with the new National Water Guidelines.
The Company successfully completed the field work in January 2012 and received the comprehensive water monitoring report from GSGEM in April 2012. The report concluded that the Company is in compliance with the requirements of the new National Water Guidelines.
Revision of the EIA report has been completed incorporating the results from the water monitoring survey report. The revised EIA will be submitted to the Guangdong EPA as soon as they are accepting new EIA reports. The delay in approval of the EIA report for the Fuwan Silver Project is due to the negative impact caused by the collapse of the tailing dam of an operating mine in Guangdong Province four years ago. The preliminary mine design was completed in 2013 by China Nerin Engineering Co. Ltd (“NERIN”) and will be released after the requirements from the approved EIA report are met.
The following summarizes significant progress made in Permitting and Approval on the Fuwan Silver
Deposit:
· The Chinese Preliminary Feasibility Study was completed by Changsha Non-Ferrous Mine Design
Institute and approved by an expert panel.
· The Mining Area Permit, which covers approximately 0.79 sq. km, defines the mining limits of the
Fuwan Silver Deposit and restricts the use of this land to mining activities was approved by
MOLAR. The renewed permit expires on April 10, 2016.
· The Soil and Water Conservation Plan was completed and approved.
· The Land Usage Permit was approved by Gaoming County, Foshan City and the Guangdong
provincial governments. The current permit expires on December 31, 2014. The Company is
currently in the process of renewing the land usage permit.
· The Geological Hazard Assessment was completed and approved in September 2009.
· The Mine Geological Environment Treatment Plan was reviewed and approved by the Environment
Committee of China Geology Association.

Uppdatering bör alltså komma med nästa MD&A inom kort. Lär dock inte innehålla något dramatiskt gissar jag.


2 kommentarer:

  1. Hej.

    Då jag läser igenom dina senaste inlägg lite hastigt så tolkar jag det som att du valt att hålla hög likvid pga. att du tror på en kommande börsrekyl och en starkare dollar. Förstår jag det rätt?

    Får vi ett börsras så sjunker även guldaktier i en sån miljö antar jag? Själv var jag inte med senaste guldrallyt 2008-2012 men har väntat i bra många år på att det ska vända.Nu har jag en liten peng med men vågar inte gå in tyngre ännu. Läget är extremt svårtolkat tycker jag.

    Läste nyligen den här artikeln nedan. Hade vart intressant och höra vad du tycker om den!

    http://www.silverseek.com/article/gold-silver-stocks-will-rise-again-14256

    Mvh L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller hög rekyl pga risk för kommande allmän rekyl. Kalla det för magkänsla men vad jag pavlovskt lärt mig under de senaste väldigt tuffa åren efter fantastiska 2009-2011 är att närhelst jag känner mig nöjd med senaste utvecklingen så kommer en smäll. Dvs jag höjer likviditet nu men det är värt att påpeka att jag är 60% investerad i marknaden eller något sådant.

      Vad gäller artiklar på sådana ställen som Silverseek så kan man bara iskallt konstatera att det alltid kommer sådana artiklar och att det historiskt varit dyrt att lita på dom även om det är flera goda poänger.

      Jag kan absolut hålla med om att det ser ut som att dollarn toppat ut och att logiska slutsatsen av det är att guld kan ha fortsatt styrka framför sig. Mina tidigare argument om olja och valuta för guldproducenterna gäller också i hög grad för mig. Jag väger det mot att guld chockade mig i att det kunde tappa från 1308 till 1140 på så kort tid och var så nära att bryta TA nivåer där jag inser att många omedelbart hade klivit av och stora snabba förluster kunde ha uppstått. Jag får också ställa det emot att Kina och Indien säsongsmässigt närmar sig svagare säsonger samt att sommar i Kanada TSX mining inte brukar vara så roliga när placerare börjar kliva av för ledigheten. Allt annat lika så hade jag varit mer benägen att ta större PM positioner nu om vi varit i mitten av augusti.

      Kort sagt jag håller med dig om att läget är svårtolkat och det överväger för mig att jag vill undvika förlora pengar så jag är försiktig.

      Radera