fredag 6 mars 2015

Stark amerikansk jobb statistik fäller guld

samt Euron. 1.0887 nu (ner 1.5%)

Dvs vi har den gamla historien vi tittat på tidigare. Guld må visa svaghet i USD men för bolag med kostnader knutna till Euro och olja så har vi andra saker som är viktiga och som i förlängningen slår genom.

2% stärkt dollar motsvarar ca 24 usd på guldet. Påpekar bara att det är värt att komma ihåg för Endeavour m.fl samt att man då fortsätter att se upp med bolag som producerar i USA, speciellt om dom inte är förbrukar mycket olja.

2 kommentarer:

  1. Går du ur dina positioner i pm, eller har du fortfarande en positiv syn? Känns som att 2015 är på väg att bli ännu ett skitår för pm.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis hunnit öppna datorn efter att ha kommit hem från jobbet och kört ett av barnen till aktivitet. Dvs jag har inte riktigt hunnit sammanställa tankarna... följer ju via mobil men det blir inte riktigt samma sak.

      USA börsen och därmed allmäna börserna verkar också griniga över dollarn, arbetslöshetsstatten och risken för räntehöjningar.

      Jag gör ju inte egen TA men jag gissar att vi någonstans på vägen från 1185 till 1165 gjort skada TA mässigt.

      Rent generellt är svaret på din fråga att jag vid svängningar försöker minimera skada samt tjäna pengar på dom det lär vara så även framöver för mig när det gäller PM sektorn. Fokus kommer fortsätta vara på valutavinnare och andra faktorer som påverkar utöver guldpriset.

      Radera