lördag 7 mars 2015

Sprott's PM bolags ETF

Tittade på den igen och konstaterade återigen att den inte ägde bolag jag tyckte var attraktiva. Exempelvis är svindyra Randgold näst största innehav. Man kör också hårt med s.k royalty bolag vilket jag personligen tycker är "yesterdays news". Som jag ser dem så har dom sina produktionskostnader låsta i guld i usd medans många bolag ser kraftigt fallande produktionskostnader genom fallande valuta i gruvlandet och genom att olja dippat så kraftigt, lönetryck försvunnit osv.

Så jag tänkte det kunde vara skoj att se hur den klarat sig vs GDX och GDXJ som den marknadför sig som ett bättre alternativ än. SGDM har ju inte funnits jättelänge så jag har bara tittat på korta men intensiva perioden från årets början. SGDM har faktiskt tagit stryk av både GDX och GDXJ. Knappt mot GDXJ men nästan 4% mot GDX och min bedömning är att det är mest rättvisande att jämföra dom mot GDX då dom mest har rätt stora bolag precis som GDX. Sprott är per igår på minus för 2015 medans GDX är knappt på plus för övrigt. Man ska dock inte glömma att alla dessa är mätta i USD vilket ju är "ett handikapp" i år så det lär vara plus mätt i de flesta andra valutor.

Här är Sprott ETF'ens innehav i sin helhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar