tisdag 10 mars 2015

Semafo

Jag vet att det är många som följer detta JF bolag och jag vill göra en kort notering för läsarna.

Bolaget gjorde precis vad jag tyckte dom skulle göra, man höjde budet och tog in Orbis och resultatet är ett bolag som helt plötsligt har en tydlig tillväxtprofil med dramatiskt hopp under 2018.

Som bekant gjorde ledningen en onödig PP på 3.70 cad som jag var mkt kritisk till. Man kunde enkelt ha gjort som EDV och finansierat detta med sin kassa + en mindre checkräkning på några 10 musd, istället kvaddade man kursen för futtiga 45 musd till förmån för storägare som vad jag förstår nästan alltid blir informellt tillfrågade i förväg om intresse för PP och att öka (och då säljer av aktier till småsparare över marknaden) och även till förmån för mäklarna. Därefter kunde Semafo enkelt självfinansierat kommande nya gruva som EDV vi fritt kassaflöde.

Nåväl, detta är nu förluster under broarna för de som var långsiktiga trogna ägare av Semafo. För oss andra så börjar bolaget se intressant ut. Bolaget kostar pga PPn betydligt mindre än när jag skrev min jämförelse med EDV och detta trots PP'n och det intressanta förvärvet.

2018 är långt bort och fram till dess är bolaget typ hälften så stor producent i ounce som Endeavour 2015 men med dubbelt så stort börsvärde som EDV börsvärde + lån... EDV är dock en mer uttalad lågkostnadsproducent och det förstärks 2018 och det förtjänar premie. Jag kommer höja min bevakning av Semafo så att jag är uppdaterad om man kommande år ser omotiverad svaghet vid något tillfälle. Men tillsvidare är jag mer intresserad av EDV som går mot 700k redan under 2017 vs Semafo det året kanske 250-280k.

Summerat: Jag är inte lika negativ som tidigare till Semafo, till det har bidragit förvärvet av intressanta Orbis som ger tillväxtprofil och den idag lägre värderingen.

2 kommentarer:

  1. Sitter du möjligtvis på någon intressant information gällande senaste nedgången i Endeavor?

    Eller beror det bara på allmänt svagt intresse/nedgång i guldpriset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, för mig är detta helt börs/metall relaterat och inte alls knutet till någon händelse i bolaget. Blodrött i Kanada's råvarusektor även om EDV idag av någon anledning är hårdare drabbat än andra.

      Radera