söndag 1 mars 2015

Korta kommentarer om Orvana Minerals conf call

Jag lyssnade på deras senaste conference call och utan att ha gjort så mycket grundligare djupdykning än så tänkte jag ändå skriva ner vad jag tänker om företaget av idag:
- Bolaget har klarat sig hyggligt genom de senaste årens tuffa tider och har återbetalat hela lånet man tog för att sätta igång gruvan i Spanien, bra gjort.
- Orvana har ett börsvärde runt 53.5 mcad vilket gör dom mycket lågt värderade i relation till EBITDA.
- Bolaget har svarat på krisen som fallande guldpris innebar genom att lägga Carles gruvan på is och koncentrera sig på Boinas som man säger att man kan komma tillbaka till om guldpriset blir bättre. Jag skulle kalla det för highgrading, dvs man äter de godaste lösgodiset i påsen först och rekommendera att man som investerare kommer ihåg att mängden godisar då blir färre och att på slutet har man bara de äckligaste kvar/snittkvalitén på kvarvarande potentiell malm sjunker.
- Jag ifrågasätter om det är rätt sätt att se på Orvana som ett bolag med låg värdering av kassaflödet. Orsaken är att bolaget har rätt kort livslängd kvar på båda gruvorna om inte guld och/eller kopparpriset ger sig uppåt. Har inte detaljstuderat det men säg 4 år. Det betyder att nu måste man lägga mycket pengar på att antingen a) borra upp nya områden eller reserver i existerande områden b) måste köpa något nytt projekt. Dvs jag skulle säga att dom där pengarna som Orvana får över vid 1200 usd guld må se attraktiva ut i relation till börsvärdet men dom är redan öronmärkta för att undvika att bolaget är utplånat (vid 1200 guld) om 4 år.

Summerar man så lär Orvana fortsätta rulla på. Det jag skulle vilja se är att kassan stiger i takt med kanske halva EBITDA samt att dom med underjordsborrningar vid Boinas lyckas förlänga minelife med mer än vad man förbrukat under 2015 samt att man gör det med aningen stigande snittgrades jämfört med reservrapporten som nu ligger. Gör dom det så kommer kursen gå bra från dagens nivå. Om kassan under året inte byggs på blir jag mer negativ.

Vi har varit inne på det tidigare, det är viktigt att bolagen har bra kommande projekt i pipelines. Endeavour har det, Semafo har det också nu (som jag sagt tidigare så tror jag dom är att gratulera för beslutet att höja budet och ta in Orbis även om det var synd att dom inte klarade att finansiera det utan PP. Frågan är om man anser sig kunna sätta projektet i produktion utan aktiefinansiering igen, blir intressant att se och hade varit en huvudfråga för mig om jag ägt aktier i bolaget).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar