söndag 8 mars 2015

Jag har ingen aning om detta är korrekt

jag kan inte heller direkt säga att jag följt snubben. Men jag tycker det är intressant att vad som beskrivs som tungviktare säger det och det passar mig mycket väl.

Kanske har en och annan höjt på ögonbrynen över att jag listar två oljebolag bland mina topp 5 innehav och det är värt en extra kommentar.

Canacol Energy: Bolagets produktionsplaner och skrivna kontrakt med spikade naturgaspriser gör att det värderas mycket lågt i relation till fritt kassaflöde för 2016. Man väntas inom kort skriva om lån så att kapital kan användas för att investera snarare än att amortera. Bolaget har gott om mycket intressanta tillväxt tomter som ligger på is i dagens oljemiljö.

Pan Orient Energy: Bolaget har runt hela sitt börsvärde i nettokassa och väldigt intressanta joint venture borrningar utöver det i Thailand och Indonesien. Kursen åkte ner på en torrborrning och har nu blivit lätt absurd vs kassan som sagt. Bolaget har precis inlett återköpsprogram av aktier.

Båda dessa bolags fundamenta är alltså mer eller mindre helt skyddade i händelse av svaga energipriser. POE är tom till del något så annorlunda som kursmässigt på aktien skyddad. I en värld där andra oljebolag står inför halverade oljepriser, hedgar som går ut, nedskrivna checkräkningskrediter, nedskrivna reserver, fallande produktion och gud vet vad så är detta ett för mig attraktivt sätt att investera i oljesektorn.

Skulle oljan vända så kommer bolagen utan tvekan att dra uppåt pga det. Kanske inte våldsammast i sektorn... men bra fart lär det bli om snubben ovan har rätt. Precis som i PM sektorn försöker jag alltså välja bolag som kanske inte kommer dra allra hårdast om saker går 100% rätt (den tiden var för mig 2008 - 2012 ca och i mitt tycke bättre lämpat pga medvind av mer tydligt växande Kina) men som drar bra om saker går hyggligt rätt utan att kvadda mig om makrofaktorer eller råvarupriser tillfälligt går emot mig några månader.

Precis som i fallet Endeavour inom guld så ska man inte direkt förvänta sig några omedelbara omvärderingar just när råvaran är svag men i stunder av styrka eller t.om sidogång så kan det komma och för varje dag som går med vettiga råvarupriser så blir bolagen "bättre & mer intressanta, kommer närmare triggers för omvärdering". Inget av det hindrar att kurserna kan gå ner i allmän svaghet eller att oväntade saker kan göra att fundamenta försämras, aktier är risktagande med målet att få mer än 0.1- 2% ränta på konto.

5 kommentarer:

  1. Jag har sålt en del av innehavet i EDV. Orsakerna är följande:
    1. Efter mycket funderande igår kom jag fram till att jag ville se en stark reaktion uppåt i Asien som svar på nedgången. Vad jag inte ville se var konsolidering på nya nivån med påföljande risk för nytt "vattenfall" nedåt till nästa TA stödnivå. Kl 05.00 imorse när jag vaknade så var priset 1169 och därifrån har vi i princip konsoliderat.
    2. Jag vill ha klar kapacitet att sätta ned fötterna för att "skydda" kursen och mitt kvarvarande stora innehav.
    3. Jag ser en tänkbar möjlighet till trading vinst.
    4. Om knappa 2 veckor är det sån där "häxdag" med optionslösen där PM aktier av någon anledning nästan alltid tar stryk=köptillfällen. Jag har inget emot att vara rejält likvid då.
    5. Jag har haft en mycket bra start på 2015 och vill lite grand säkra upp att jag inte åker ner igen i allmän rekyl där för övrigt inte bara PM är utsatt som jag ser det.

    SvaraRadera
  2. Hej

    "häxdag" är det nästa fredag den 20/3?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis. Tidigare kännetecknades ju dessa av att diverse aktörer tilläts smälla ner PM aktier timmen EFTER börsen stängt. Exotiskt... senaste gången var det dock mer allmän slakt under dagen. Gissar myndigheterna i Kanada tröttnade på alla samtal om manipulation och ville göra det mindre uppenbart utan att för den delen tackla det underliggande problemet med derivaten.

      För mig som placerare så är det ju som jag sagt tidigare omöjligt att göra annat än att försöka anpassa sig de marknader där de stora aktörerna gynnas av myndigheterna.

      Noterade även att min årliga räkning för att köpa statistik på Kanada börsen dubblades från 6 till 12 tkr. Har för mig det kom något om myndighetsbeslut. Gissar det handlar om att just stänga ut småsparare från sådant som vi svenskar tar för givet, orderdjup, mäklarstatistik etc.

      Den anglosaxiska världen är gravt korrupt och riggad är min slutsats sedan länge. Stockholmsbörsen bör sakta komma gå åt samma håll då den sedan en tid ägs av de korrupta.

      Radera
    2. Sedan fortsätter svaghet i guld i Asien. Utan tvekan en besvikelse för mig. Å andra sidan har vi nu klarat av rätt stora prisfall i bolagen... kanske dags för rekyl uppåt, såg något om att de s.k COT siffrorna såg vettiga ut. Jag var försiktigt på köpsidan i EDV under sena delen av kvällen och lyckades med ett av mina mål, att begränsa skadan på portföljen något och att kunna se till att det finns en gedigen köpsida. Det tänker jag fortsätta med.

      Radera
  3. När det gäller oljepriset så har riggarna minskat i USA, men deras produktion fortsätter att stiga brant: http://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=WCRFPUS2&f=W
    Ser ut som att ny statistik kommer imorgon. Innan toppen är nådd och Nordamerika fortsätter att dränkas i olja så borde priset hållas pressat, om inget annat händer. Jag chansade på att guldet var på väg ut ur sin bearmarket, men jag hade nog fel. USD är överköpt, men har forcerat viktiga tekniska motstånd och är fortfarande ganska långt från nivåerna kring år 2000. Vi får se om dollarstyrkan och sprucken shale-bubbla påverkar jobbstatistik och planerna på räntehöjningar framöver.
    /S

    SvaraRadera