måndag 16 mars 2015

Jag har bestämt mig för att inte vara för tungt viktad mot PM inför Häxfredagen 20e mars

Till det kommer också en Kitco video jag såg om att guld balanserar på sin långa trend TA mässigt. Kort sagt att TA nissarna kommer se negativt på om guld grundligt går under 1153 och speciellt under tidigare low 1130 något, ni kan ju se själva. Jag är ingen expert på sådant här... men jag inser ju att med FED runt hörnet och att man ligger så nära känsliga gränser så finns det en risk som jag kortsiktigt inte är så jätteförtjust i contra chansen till uppsida (likaledes kortsiktigt). Sen då som sagt vad jag historiskt sett hända med PM aktier på megaoptionslösendagen varje kvartal, 3e fredagen i månaden.



RED: Jag förstod på ett kritiskt inlägg som jag inte släppte genom att en person tyckte jag var "svängig". Det tycker jag med om det är någon tröst. Börsen och guldpriset får mig att sitta på nålar och hela tiden ompröva mitt tänkande. Den här bloggen är min och ni kan inte begära någonting av mig mer än att vara ärlig. Av och till skriver jag detaljerat vad jag gör och förhoppningsvis finns det en hygglig röd tråd. Oro för häxfredagen har ni sett mig skriva om tidigare och samma sak oro för att guldpriset kommit ner till nivåer där teknisk skada kan ske vilket skulle kunna ge vattenfallnedångar i metallen.

Sådana här känslor och fakta försöker jag personligen i min portfölj använda mig i när jag äger och trejdar bolag som jag tycker är bra. Ofta säljer jag bolag som jag tycker är bra till kurser som jag tycker är billigt, därför att makrofaktorerna får mig att tro att jag ska kunna undvika nedgång och ev kunna handla tillbaka billigare. Ofta är det bara en del av mitt innehav. Jag vet sen tidigare att en del människor/läsare får ångest när jag skriver att jag gör försäljningar men jag tror andra tycker det är intressant att läsa hur jag tänker även om man inte nödvändigtvis kan eller vill inspireras.

Jag är ingen personlig rådgivare åt någon, alla gör sina egna beslut. Inklusive beslutet om man vill läsa denna bloggen.

2 kommentarer:

  1. Tack för att du börjat skriva mer aktivt på bloggen igen. Alltid intressanta inlägg och roligt att läsa fler åsikter så jag ser fram emot att du fortsätter bloggandet.

    Rekommenderar läsare som tycker du är "svängig" eller som blir nervösa av det som skrivs att inse att det inte finns en rådgivningsbyrå eller facit att justera sig mot. Det är bara att förhålla sig till sina egna antaganden, handla på egen risk och ta smällarna. För de kommer garanterat - hur ägna man än vill undvika dem. /DM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Min bedömning var att jag kan ha misslyckats med att sälja aktier på 53 igår där jag låg förste säljare i flera timmar... kanske för att jag valde att blogga detta inlägget och kan ha triggat någon enstaka försäljning på 52 när den stod 52-53. Istället fick jag aktier på 51 där jag låg och understödde.

      Ingen ko på isen men det kändes lite orättvist att jag samtidigt fick kritik i ett inlägg... Jag skriver ju inte alltid exakt vad jag gör så nära i realtid men igår gjorde jag det och så här i efterhand visade ju sig min oro för försämrat läge vara korrekt. Finns en hel del närmaste dagarna av typen som varit hotfullt mot guld historiskt.

      Radera