tisdag 10 mars 2015

Hög risk tillfälle, Victoria Gold

Oroligt på marknaderna och speciellt oroligt i denna aktie som åkt ner väldigt fort bl.a pga en liknande situation som i Avino för något år sedan dvs ett gnälligt påpekande från "43-101 myndigheterna".

Jag kan inte se att just detta är så mkt att oroa sig för utan fokuserar på två saker:
1. Mycket välfinansierat bolag
2. Borde kunna snygga till feasibility studie i framtiden via att få in mer high grade första åren
3. Hävstång guldpriset för den som tror på det, till historiskt bra ingångspris och även bra i relation när man väger in kassan.

Jag har tagit in spekulativt innehav vilket betyder att jag kan välja att äga eller flippa. Att jag överhuvudtaget väljer att ta in en liten post i en junior är för att jag tycker det är bättre än 99% av andra juniorer eller uttryckt på ett annat sätt en billig option på att marknaden får för sig att vända pga Grekland eller annat och att det går att vänta om den inte gör det. Förstå att ett sådant här bolag kan svänga upp eller ner med 30% på ett par dagar...

I övrigt så handlar jag idag EDV på den löpande fallande kursen. Bra nyhet idag, långivarna ser potentialen i Hounde och förlänger liggande lån (som togs för Agbaou) snarare än att det ska börja amorteras nästa år. Endeavour har nu full frihet att dra igång med Hounde när det passar dom. Finansieringen avklarad kort och gott.

1.07 usd/euro kvittar ut stor del av nedgången vi sett i guldpriset så här långt för EDV vad gäller fria kassaflödet. Som vi varit inne på tidigare.

5 kommentarer:

  1. Med aktien stängd upp 11% på 15 cent kanske det är bäst att tillägga att jag skrev det där när man lätt kunde få aktier på 13 cent. Svänger som snabbt väldigt fort i denna typen av aktie. Frågan är om uppgången kom för att storsäljaren från BMO nu är klar, eller om han bara valde att pausa. Oavsett så har vi sett bra omsättning i aktien och många köpare som klivit fram. Just god omsättning är en annan sak jag gärna ser om jag ens ska överväga att titta på juniorer (tillsammans med mkt god ekonomi som jag nämnde i inlägget)

    SvaraRadera
  2. Först vill jag tacka för en intressant och bra blogg. Funderar på att plocka in några enstaka juniorer, Victoria är en aktie jag ska kolla mer på. Vad är din åsikt om Avino tex?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte riktigt uppdaterad på Avino senaste månaderna men rent generellt så har ju ledningen där skött sig närmast perfekt i tufft klimat.

      Vad gäller Victoria (som jag äger), Avino och alla andra juniorer... så tycker jag det absolut viktigaste är att förstå att vi ligger i en usel marknad/trend där det gäller att lusläsa balansräkningens styrka, enbart välja de starkaste bolagen och att lägga löjliga skambud. När man sen får på löjliga skambud (som jag fick på Victoria) så ska man vara medveten om att det lätt kan gå ner ytterligare... Uppsidan? Två typer egentligen: 1. Rekyler uppåt där det snabbt kan gå att knipa 20-30% (genom att sälja till investerare som inte jobbar med skambud utan "måste ha aktien direkt") 2. Att spekulera i mångdubblade kurser vid en vändning av metallerna på allvar (dvs den typen av situation jag klippte 2009 men som jag tycker känns osannolik om än inte omöjlig idag).

      Radera
    2. Rekommenderad lyssning.
      http://talkdigitalnetwork.com/2015/03/this-week-in-money-179/

      Jag överväger ju (och t.om äger den) Victoria pga stark balansräkning. De flesta juniorer är livsfarliga då marknaderna är riggade mot småsparare. Om ett bolag börjar få slut på pengar så är det slut för existerande aktieägare genom tillåten söndershortning inför oundviklig PP.

      På ett årtionde sikt betyder det svår metallbrist men de som förstör företag drabbas ju inte av det. Antingen är man lång placerare då eller så förstör man andra branscher. Ja, jag har genom åren blivit allt mer cynisk över USA och påståendena att det är en marknadsekonomi eller demokrati. Vad man ska kalla det är svårt att säga och jag har väldigt svårt att förstå "USA-kramarna".

      Radera
    3. Jag är inte direkt bitter över reglerna. Jag anpassar mig... och det är därför ni ser mig hålla på med bolag med väl lönsam produktion alternativt löjligt stark balansräkning. Normalt undviker jag juniorer.

      Är man dessutom medveten om de riggade reglerna så kan man ju vara lite observant om de mot förmodan skulle ändras.

      Radera