lördag 7 mars 2015

Dagen efter...

Intressant och lite stressande dag igår med snabb rörelse i metallerna bort från 1200 usd nivån som jag har som riktmärke som snittpris för 2015 års guldpris när jag räknat på Endeavour. Avanza visar att facit blev att USD igår stärktes runt 1.7% mot Euron och 2.5% mot guld.

Andra sidan av myntet jag tittar på är att vi enligt uppgift som jag gissade tog ut TA nivåer (1170 pekades ut på ett ställe) och dessutom veckostängde under dem vilket inte var bra.

Vill man hålla huvudet kallt så tror jag man rörande EDV kan tänka så här:
- Fria kassaflödet vi har räknat med skapas mkt grovt genom ett snitt på 1200 - 970 usd guld =230 usd x 485.000 ounce för ungefär 100 musd kvar. Tappar vi 50 usd på guldpriset så tappar vi kanske 20 usd på kostnadsbiten (genom valuta, fallande royalties, svagare olja och sådana faktorer) för ett netto på minus 30 usd. 30 dividerat med marginalen på 230 är ca 13% eller ner till 87 musd fritt kassaflöde.

- Vill man tänka negativt så tänker man att när man bryter tekniska nivåer så ökar risken för avsevärt lägre metallpriser och att den där beräkningen måste göras om flera ggr.

- Jag har hunnit sova på läget och även inhämta lite åsikter här och där. Vad vi vill se nu och förhoppningsvis har god chans att se är att både kineser och indier kliver fram som man gjort vid tidigare större prisrörelser och köper mycket fysisk metall. Indierna t.ex gillar traditionellt när priserna faller och är i praktiken underinvesterade senaste tiden pga oklarheterna om importtullarna under dec fram till i måndagags förra veckan.

En annan jätteviktig sak att säga tycker jag är att vi nu är tillbaka i läget i december 2014 där cash och fritt kassaflöde är kung. För mig är tanken på juniorer som bränner cash nu mkt oattraktiv. Det kunde ha utvecklats annorlunda dvs att om guld dragit vidare så hade dessa erbjudit mycket bättre hävstång på uppgången än bolag som Endeavour, Alacer, NewGold, Semafo etc men... det blev inte så och jag skyr juniorerna om dom inte har en exceptionell nettokassa och dessutom tydligt vårdar den.

Men de fria kassaflödes historierna där bolagen frodas även vid 1150 eller 1100 usd guld är för mig fortsatt mycket intressanta, det handlar bara om rätt pris/värdering. Det skulle inte alls förvåna mig om vi till slut snittar runt 1200 usd guld för 2015 och i fallet EDV och flera andra bolag så har det då varit ett mycket bra och konstruktivt år som gjort bolaget starkare och bättre. 1150 ändrar dessutom som sagt inte nämnvärt den ekvationen. Helt avgörande för mig är att äga bolag som blir bättre med tiden* även vid låga metallpriser. (*givet att inget oväntat händer så att allt skiter sig vilket det som bekant gör av och till i gruvbranschen...)

Inget av detta hindrar att bolagen kan få präktiga nedställ. Mitt mål är att försöka tjäna pengar även på stillastående kurser genom att dra nytta av starka perioder till att köpa och överdrifter nedåt till att köpa. Med alla mina aktier så jobbar jag ständigt med begrepp som: "att sälja mina dyrast köpta och när det är gjort ta lite vinst", på motsvarande sätt när svaghet uppstår: "köpa tillbaka de första jag sålde för billigt för att när det är gjort, börja snitta ner" också börjar det igen. När jag snittade ner förra vevan i EDV t.ex så tog jag så mycket aktier så att jag blev alldeles för tung och nådde ett sjusiffrigt antal aktier. Följaktligen var jag (alldeles för) snabb med att ta vinst på hyggligt stor del av dessa.

Nu kan vi konstatera att vi inte bröt uppåt denna vändan och vi får se hur hård smällen blir (och var det är rätt att sätta ner hälarna) men för mig börjar en ny vända. Inom PM så var EDV i princip mitt enda innehav och jag är rätt likvid så jag ser med viss spänning fram emot att jobba med kvalitetsbolagen, inte minst de som blivit ännu bättre än jämfört med december efter diverse rapporter. 1150 eller ens 1100 usd guld är inte dödsstöten för bolagen jag arbetar med och jag tror inte gulds tid är över utan mer att detta handlar om en shortattack vars långsiktiga framgång vi ännu inte vet. Större delen av världen är desperat intresserad av penningpolitiska lättnader. Undantaget är USA där det är högst tveksamt om ekonomin kommer må bra av kombinationen stärkt dollar och högre ränta.

Videon nedan är inte helt ointressant så här en lördags morgon.

I tur och ordning ser min portföljs fem största aktieinnehav per stängning igår ut så här:
1. Endeavour Mining (Se ovan)
2. Dream Global Reit (En absolut favorit som ger stadga och regelbundna utdelningar i min portfölj)
3. Crius Energy Trust (Kommande rapport blir mkt spännande)
4. Canacol Energy (köpte igår tillbaka de jag sålt lägst senaste dryga veckan, påminner om caset EDV värderingsmässigt vs kassaflöde 2016, caset här dock fasta kontraktspriser på naturgas i Colombia)
5. Pan Orient Energy (började köpa på 1.51 för någon dag sedan, tog mkt på 1.40 och har sålt mina dyrast inköpta så att bara de från 1.4 är kvar. Bolaget värderas till ca nettokassa och har precis kört igång återköpsprogram).
Kassa totalt över kontona kanske 30% vilket är rätt högt för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar