onsdag 18 mars 2015

19.00 sv tid kommer FED beskedet om "patient" ordets vara eller inte vara...

Min åsikt kvarstår, jag tycker det som händer ikväll och på fredag fyller mig med avsmak och jag vill helst inte gambla mer än nödvändigt på utfallet. Dvs utgångsläge hög likviditet och möjligen handla på ev* kraftig svaghet men först efter en rejäl dos av patience... och helst inte förrän bra bit in på fredagen.

(*vi kan ju se mkt kraftiga uppgångar i guld och aktier om FED väljer avvakta, kort sagt det är upp till var och en att gambla om dom vill, jag försöker minimera det hela genom förhöjd likviditet.).

RED 18.45: Hyggligt starka råvaruaktier med favoritrepris i Canacol upp 8% till idag och nytt ATH i Crius även idag. Guld visar mer styrka än vad jag vågat hoppas på. Man undrar om det signalerar något.

RED 2: Ordleken är över. Resultatet blev en trigger för short covering i Euron och Guld med tillhörande rekyl i dollar. Frågan är hur länge det håller i sig. Jag kommer se detta som möjlighet att ytterligare öka likviditet löpande. Jag handlar ingenting.

RED 3: Blev väl en ganska bra dag för de flesta misstänker jag. Frågan är hur länge nuläget håller i sig. Lyftet i min portfölj stod Canacol för med dryga 12% upp (efter nära 10% upp igår), Crius 3.5% på toppen av flera dagar med ATH och Dream gjorde för sin typ av bolag respektabla 1.5%. Aktien som inte hängde med var Pan Orient men det är ju typen av aktie som behöver att nya köpare upptäcker den för att bryta ut, alternativt borresultat. Guld på 1173 i skrivande stund vilket betyder att vi kommit ifrån riskerna med att bryta den där viktiga 1132 gränsen för tillfället. Det borde finnas hygglig chans att sentimentet håller i sig ett tag och då även över häxfredagen, detta då förväntningarna på dollarn sjunkit i närtid baserat på att räntehöjning nu väntas i september istället för juni.

Om någon känner till någon rek eller liknande som ligger bakom Canacol's snabba tvådagarsuppgång så vore jag tacksam att få reda på det. Jag har tagit lite vinst men inte jättemycket då uppsidan känns så uppenbart stor när kontrakten är igång vid årsskiftet. Resultatet är att jag idag är på high igen för 2015 samtidigt som jag är väldigt likvid med ca 35%. Om något känns det som att målet är att ytterligare öka den siffran om börsen fortsätter upp. Vem vet... kanske kan jag lyckas bli så likvid att jag (nästan...) kan ta semester från börsen den där veckan vi ska till England inom kort...

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Tror du dollarn ska upp lite till eller finns det andra anledningar till att du vill vara likvid?
    Kanske har vi nu en botten i guld och ett slut för dollarn så varför vill du inte vara tyngre i PM?

    Tack för en bra blogg och det är roligt att du är aktiv och ofta skriver vad du gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag läste var att det var den långa jättelånga trenden som höll på att brytas på 1132 usd. Har inte kvar källan för det och kanske bryr jag mig för mkt om TA. Dessutom höll det ju med god marginal.

      Men jag antar att svaret på din fråga är:
      1. Jag blev rätt skakad över att vi tappade från +1300 till att komma nära så kritiska gränser på så kort tid. (Jag läste också någonstans att dollarn inte hade så mkt motstånd förrän index 110 vs 99 nu)
      2. Att tidigare beteende att guld kunde stiga med USD försvann
      3. Forts på 2an då att jag blir rädd för vad en allmän börsrekyl kan innebära om PM verkligen går emot om vi ser börsfall från hög nivå och för att knyta ihop med 1, att vi då är tillbaka och hotas av den där långa trendlinjen igen.

      Kanske är det bara så att jag som andra placerare behöver få lite tid mellan detta och att man känner sig trygg att handla (dyrare) igen... :-/ uttryckt på annat sätt, att trenden med dollarrekyl får lite mer tid att bevisa sig.

      Väldigt kortsiktigt vill jag också ha kommande (häx)-fredag avklarad. Tänker inte handla något PM inför den dagen utifrån vad jag historiskt sett kan hända denna tredje fredag i månaden varje kvartal (mars, juni, sept, dec).

      Radera
    2. Det du säger verkar vettigt. Tack för ett bra svar!

      Radera
  2. Vilka bolag har du mest koll på inför häxdagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bolagen jag ägt av och till sen början av december, dvs mest producenter.

      Jag måste dock erkänna att just nu känns det ju inte som några lockande köptillfällen kommer öppna sig och kanske är det som sagt ett utmärkt tillfälle för mig att lugna mig lite med börsen med hög likviditet efter en lyckad inledning på 2015. Lite allmän oro av den typen som skakar till även börser som Sth börsen är kanske vad som skulle kunna skapa bra köptillfällen.

      Radera