lördag 7 februari 2015

Utvecklingen för Grekland är fortfarande ett stort frågetecken

och en av huvudbitarna jag kommer jaga information om. Så här långt tycker jag det finns stor logik för Greklands nya ledarskap att helt enkelt ställa in betalningarna och starta om. Landet har hygglig balans i sina räkenskaper minus räntebetalningar/amorteringar och Tyskland vägrar för att man är rädda för smittoeffekterna till Spanien och Italien.


Vad gäller guld och silver så kom det inte oväntat hyggliga jobbsiffror från USA och likaså inte oväntat så kom det en attack för att driva guld under tekniska nyckelnivåer. Just det här med "inte oväntat" är något man bör utnyttja till sin fördel. Kanske var det just att fler och fler gör det som orsakade min frustration igår när min höga likviditet och nedtagna PM exponering inte riktigt gav mig de väntade köptillfällena (jag tog in en första Teranga post på 57 cent dock utöver vad jag nämnt).

På det hela taget tycker jag PM är prisvärt efter smällen. Jag tror inte på en upprepning av 2014 med stark början och sen bara elände. Ett av huvudskälen är att Indien som är en av världens största guld/silverköpare då var utslaget som köpare pga regeringens hinder. Nu är dom på kort paus i väntan på att portarna ska öppnas med tullsänkning.

Vad gäller att amerikanska korträntor "hotar stiga" så är det ett märkligt fokus då världens 2 & 10 årsräntor samtidigt faller snabbt och hårt inklusive, sen ett litet tag, att det i vissa länder är så att guld ger bättre avkastning än obligationer (med negativ ränta). Ibland är börserna som bekant tröttsamt USA fokuserade men mycket av det handlar nog kortsiktigt om hedgefonder som med hävstång åstadkommer vad man vill och nu ville man köra en trejd med guldpriser som bryter TA stöd baserat på starka oddsen för korträntehöjning i USA i juni snarare än att fokusera på världens alla andra typer av löptider på räntor. Jag säger inte att det är fel att väga in det, jag säger att det finns rätt mycket annat i världen som inte talar för dagens nedtryckta guldpris.

Sen har vi det här med Grekland. Kan någon på allvar säga att man är säker på att vi inte slår på datorn lördag morgon och ser att Grekland lämnar? Hur ska situationen annars lösas upp, besöken runt om i Europa indikerar ju att Syriza har att ge upp allt annars? Jag tycker närmast frågan vad händer OM dom lämnar är lika, eller mer intressant. Frågan handlar om hur de enorma förlusterna från betalningsinställelsen ska behandlas och huruvida externt ekonomiskt tryck ökar mot vissa kvarvarande länder samt om internt politiskt tryck tilltar. En fråga den som säger att EU och världen är redo bör fundera över är hur en liten investment firma som hette Lehman kunde skaka om så illa som den gjorde.

Farage har också en intressant spekulation om hur ett framgångsrikt Grekland 12 månader efter man lämnat kan vara ett intressant och oväntat hot mot Eurozonen och dess då fortfarande blödande sydländer.

Summerar man lite hipp som happt nuläget för mig:
1. Endeavour Mining är kärninnehavet framför andra inom PM. Bolaget avkastar väldigt bra och amorterar även om vi ser 1200 usd guld och lägre priser än så är allt mindre av ett hot. Insiderköpen tyder på att bolaget går mycket, mycket bra.
2. Dream Global Reit med tyska A-kontorsfastigheter ger stabilitet, mkt god utdelning samt ett intressant play på "D-mark revalvering" om Euro'n förändras dramatiskt i någon form.
3. Crius ger mig hög utdelning och är både lite av ett play på amerikansk stabil konsumtion och solenenergi utbyggnad hos hushållen i landet vilket vad jag såg stod fortsatt högt i Obama's budget. Dålig likviditet i aktien men det förvånar mig ändå att så få verkar nyfikna/intresserade. Kanske är det för att bolaget heter "energy".
4. Hålla hög och framförallt stigande likviditet när det går hyggligt för mina teman och gärna ha en del av det i Central Fund of Canada när PM just åkt ned. Guld och silver är valuta och lämnar Grekland ECB gissar jag att dessa valutor kommer gå avsevärt bättre än SEK.
5. Trejda främst högkvalitativa PM producenter men även sådana där jag har extra god kunskap såsom Teranga m.fl.
6. Avvakta med olja och gas, följa Kinas utveckling noga både för det och för basmetallerna där zink på sikt är det jag vill ha exponering mot.

Veckans Hoye

Mish diskuterar Greklands val m.m.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar