onsdag 11 februari 2015

Semafo management, mucho macho

Sverige är ju inte vant vid de kanadensiska oerhört destruktiva private placements där nya ägare gynnas tillsammans med mäklare som skär guld med kniv samtidigt som ledningen spottar existerande ägare i ansiktet. Kan ju uppfattas som SABOTAGE och är en tyvärr en del av kanadensiska börsen.

Semafo är ett bolag med utmärkt balansräkning, det som hände idag kan bara bero på en av två saker:
1. Ledningen ser inte existerande aktieägare som något dom bryr sig om.
2. Ledningen är inkompetent på finansieringssidan. Man har hållit på detta budet en längre tid och det är bara att titta förstrött på Endeavour för att inse att full bankfinansiering borde ha varit möjligt, för att inte tala om att lägga åtminstone höjningen av budet i form av egna aktier UTAN RABATT på 10%.



När jag senaste tiden haft kontakt med Endeavour så har jag gjort vad jag tycker alla ska göra. Förklara att vi tycker Houndé är jättespännande men att som aktieägare så vill man INTENSIVT att bolaget INTE ska göra en PP och kapa oss 10% över natten utan istället ta det lugnt, följa plan, amortera ner skulderna med fritt kassaflöde och som mycket god amorterande låntagare under 2016 lägga lånefinansiering på plats för att gå mot (ytterst imponerande) 700.000 ounce. Som ägare har man plikten att påpeka detta för ledningen, inte alls säkert att dom lyssnar på en men man måste hela tiden säga det även om det ibland gör bolagsledningarna mindre benägna att svara på tilltal.

Bolagsledningarna tycker det är jätteroligt att växa och bli chefer för större bolag. Men bra bolagsledningar glömmer aldrig att dom arbetar för att skapa mervärde för aktieägarna och gör inte okynnes PP's typ den Semafo gjorde idag. Bra ledningar finner andra vägar och sätter sig inte i situationen där dom säger sig vara tvungna. Jag hoppas och tror att EDV's ledning är ett bra management även ur detta perspektivet. Om dom är det så kan dom bli ett framtida Randgold. Jag tror Semafo kommer vakna upp till många besvikna svenska aktieägare på Stockholmsbörsen imorgon.

3 kommentarer:

  1. Mycket bra synpunkter!
    Utan aktiva ägare kan man inte förvänta sig att företagsledningen gör ett bra arbete över tid. Överlag anser jag att kvaliteten på styrelser och företagsledningar håller en för låg nivå och det är inte enbart deras fel. Det är ju bara en förväntad utveckling när (de verkliga) ägarna inte engagerar sig tillräckligt. Bra ledningar är A o O eller man skulle kanske säga att bra ägare är A o O. Bra ägare/bra ledning kan rädda vilket företag som helst och dåliga ägare/ dålig ledning kan sänka vilket företag som helst.



    Captain Obvious

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju klart sagt att jag tycker Semafo blir ett mycket bättre företag med det där köpet. Jag noterade att man tidigare lagt kontantbud och imponerades av att man inte verkade vilja göra just det här destruktiva draget eller ens späda ut genom betalning med egna aktier.

      Nu gjorde man det på värsta möjliga sätt, och det är tragiskt tycker jag att läsa folk försvara det. En annan sak är om bolaget var hotat, då måste man göra PP. Här hade man rimligen flera alternativ men valde att strunta i effekten på sina existerande aktieägare.

      Tyvärr kan vi svenskar ju inte rösta pga våra KF etc men jag tycker inte aktieägarna i sådana bolag skall ge ansvarsfrihet på stämman och definitivt inte försvara eländet av själviska skäl för att man fortfarande äger aktien.

      Märklig handel under obefintlig volym i Sverige idag i SMF 35 tusen aktier och handel långt över Kanada där över 4 milj aktier omsattes. Kursen kan säkert rekylera upp lite idag men förluster som överstiger hela PP beloppet på 50 - 60 musd lär kvarstå efter ledningens drag.

      Notera också att jag inte säger att Semafo ledningen är skräp jämfört med andra och att "mina" bolag är säkra. Detta är ett allmänt problem med ledningar som inte bryr sig om existerande aktieägare och inte tvekar att göra riktade emissioner till grym rabatt.

      Radera
    2. Och som sagt, protesterar man direkt till ledningarna så straffar dom en genom att strypa möjligheten att kontakta dom. Jag tycker alla Semafo ägare borde maila och fråga vilket av de två alternativen a) ni skiter i existerande ägare b) ni saknar kompetens att trots månader i tid lägga lånefinansiering eller budkomponent fullvärderade egna aktier på plats.

      Radera