tisdag 3 februari 2015

Överraskande och intressant intervju med Jeffrey Christian

De flesta som var med på gulds resa förra gången känner till denne kontroversielle herre. Topp 3 hatobjekt bland goldbugs gissar jag. Det lär gälla oavsett vad han säger i denna videon. Man skulle dock kunna säga att han delvis haft rätt i sin negativism. Sen kan man alltid diskutera om han är del i hedgefondaktiviteter som driver guld och ännu mer silver upp och ner för att hedgefonderna ska kunna tjäna pengar på volatila derivat såsom guldbolagsaktieindex.

Jag personligen är inte så övertygad om att centralbanker manipulerar så mycket mer än att dom leasar ut guld till hedgefonder. I mitt tycke ligger amerikanska och engelska myndigheters skyldighet att dom låter hedgefonder, investmentbanker etc driva marknaderna upp och ner för egen vinning och då guld och silver mer än andra marknader. Betalningen är svängdörrarna och de generösa ersättningarna mellan USA's finansdepartement och investmentbankerna.

LÄNK till video.


8 kommentarer:

  1. Ytterligare ett stort insiderköp: 48.500 st på 64 cent av damen som nyss köpte 55.000 st för 57 cent så totalt över 100.000 aktier till henne.

    As of 11:59pm ET February 3rd, 2015
    Filing
    Date Transaction
    Date Insider Name Ownership
    Type Securities Nature of transaction # or value acquired or disposed of Price
    Feb 3/15 Feb 2/15 Carroll, Morgan Denis Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 48,570 $0.640

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller är det en herre :-), hittar inte personen på hemsidan. Spelar ingen större roll. För mig så är det som någon skrev, närmast märkligt att dom som jobbar där, har personaloptioner ändå väljer att göra så här stora köp. Svårt att tolka det på annat sätt än att detta bolaget nu går mycket bra och att precis som jag antagit i mina tidigare inlägg: det spelar mindre roll om vi är på 1200 eller 1300 usd guld, fria kassaflödet är ändå väldigt ymnigt i relation till det låga börsvärdet och speciellt börsvärdet exklusive skulderna. När sedan då kassaflödet används till att snabbt betala skulderna så kan man se en rätt attraktiv situation om ett år jämfört med andra liknande bolag.

      Det enda som bekymrar mig är att jag nu har ett sådant där innehav som jag är lite "gift med" och inte vill trejda lika hänsynslöst som jag gjorde med min ursprungliga "December Guld Portfölj".

      Radera
  2. Jaha, Herr ska det vara.... jag får börja skriva "Hen" istället så slipper jag hålla på att rätta mig själv...
    Mr. Carroll joined Endeavour in 2008 and has wide range of transactional experience in mining, including bank and capital markets financings and M&A. He previously spent seven years practicing law in the finance group at Mayer Brown International LLP in London and New York, and is admitted as an Attorney in the State of New York, and as a Solicitor in England & Wales."

    Länk till Canadian Insider:
    https://www.canadianinsider.com/node/7?ticker=EDV
    En mer typisk (inte på något sätt negativ) bild är att det ser ut så här:
    https://www.canadianinsider.com/node/7?menu_tickersearch=RIO+|+Rio+Alto+Mining

    Dvs optioner som man tecknar och säljer och får nya. EDV har sådana också men av någon anledning så handlar man friskt över marknaden utöver detta.

    SvaraRadera
  3. Länkar till en långsiktigt TA för guld (månadsgraf) och där budskapet är att vi nu har en långsiktig köpsignal. Döm själva...

    http://thecrux.com/its-official-buy-gold-now/

    SvaraRadera
  4. Ännu ett stort insiderköp...

    Feb 4/15 Feb 2/15 Woodyer, Neil Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 200,000 $0.610

    Kan som sagt bara tolkas på ett sätt:)

    SvaraRadera
  5. och en hyfsad köprek http://thecrux.com/its-official-buy-gold-now/

    SvaraRadera
  6. rätt adress...
    http://www.lulegacy.com/2015/02/02/endeavour-mining-corp-price-target-raised-to-c1-00-edv/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaket av dig Martin, tack, jag hade missat uppdateringarna. Viktiga siffror från USA idag. Jag blir inte ledsen om dom trycker ner EDV lite sub60 ;-)

      Har en god vän jag vet vill köpa mer där och efter det tänkte jag också öka på svaghet. Vill inte jaga aktier när jag redan är tung.

      Radera