tisdag 24 februari 2015

Nytt innehav Canacol Energy

Jag kan nämna att jag tagit in ett bolag som heter Canacol Energy baserat på förväntade höga kassaflöden relativt börsvärde kommande år. Detta är då kassaflöden som är relativt oberoende av oljepriset då det är kontraktspriser på naturgas. Hade det inte varit så hade jag haft begränsat intresse. Men jag noterar också att det utöver denna del är troligt att bolaget kommer hänga med branschen om olja vänder uppåt.

Det är inte min idé utan en nyhetsbrevsförfattare som heter Chen Lin som är en av de duktigaste därute som tagit fram caset. Sen han tog fram det har vi haft en kraftig rusning på goda nyheter och nu en kraftig rekyl som jag då precis handlat på.

Nämner det fast detta långt ifrån är branschen jag tycker mig vara kunnig om. Ni kan ju alltid läsa på själva om ni vill. Färska presentationen är en bra plats att börja.
Corporate Presentation

4 kommentarer:

  1. Vad tror du om Madalena Energy? Äger du dom fortfarande? Tittar man på en 10 år graf så ser dagens kurs minst sagt attraktiv ut. Men det hela hänger väl på om oljan ska ner till nya lows eller rekylera upp.
    Knappast tror jag, det ska ner till 30 eller lägre. Vad tror ni andra som följer bloggen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skrivit om när och varför jag klev av. Sen backade kursen med fortsatt oljefall, nu är den tillbaka strax under där jag sålde. Positivt som jag inte tog in var att Argentinas regering verkar ha bestämt sig för att låta landet subventionera oljeindustrin genom konstlat höga inhemska priser. Kan ju dock vara ett hot också. Fortsatt spännande bolag på min radar i takt med att valet närmar sig i landet.

      Radera
  2. Hej har också en fråga om Madalena. Jag läste detta vad menas med det? Maglan continues to add to their position with an additional 3 million shares creaping closer to 60 million shares ownership... getting closer to the 20% ownership trigger... JMHO bra eller dåligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju den nya ägaren som rörde om och tog styrelseplatser. Vad 20% trigger är för ngt i Kanada vet jag inte. Budkrav?? om någon vet så skriv gärna.

      Radera