lördag 28 februari 2015

Negativ överraskning från Indien, tullen på guld förblir 10%.

Men det är värt att komma ihåg att det vi väntade på var egentligen inte själva sänkningen utan att folks förväntningar om sänkta tullar skulle upphöra. Kort sagt, ingen ville köpa när 8% tullsänkning väntade några veckor senare. Nu är spelreglerna fastslagna, 10% fortsätter gälla och smugglingen av guld till Indien kommer skjuta ny fart när regeringen inte orkade tackla frågan.

På måndag borde både legal och illegal import till Indien öka rejält.

I sammanhanget kan nämnas att jag börjat vikta ner Indien i min PPM rejält. Nytt innehav är en Europafond med 5 stjärnor. Indien har varit en fantastisk resa men jag noterade valförlusten för BJP i huvudstaden och förväntningarna är höga på att regeringen ska leverera. Jag vill betona att jag inte gjort en bedömning eller läst analyser om budgeten som helhet, jag viktade ner dagarna före budgeten var känd.

1 kommentar:

  1. Då är detta mer åt positiva hållet

    http://www.cnbc.com/id/102461888

    SvaraRadera