måndag 2 februari 2015

Insiders ökar tempot i Endeavour


Senaste veckorna såg vi 210.000 aktier för ca 136.000 CAD i köp. Nu ser vi ännu större och det är både ytterligare köp av tidigare personer och övriga ledningen som slukar stora mängder akter över marknaden. Totalt dessa få dagar tog man 618.500 aktier för runt 370.000 CAD.

Under hela min investerar karriär så har jag inte upplevt så massiva insiderköp i bolag jag ägt och jag har haft viss förståelse för att insiders nöjt sig med det kanadensiska alltför generösa systemet med personaloptioner. För mig är detta oerhört bullish och en mycket stark bekräftelse att vi gjort rätt i att ge dessa människor vårt förtroende.


Jan 31/15 Jan 30/15 Reddy, Doug Control or Direction Common Shares 10 - Acquisition in the public market 33,500 $0.590
Jan 31/15 Jan 29/15 Roux, Adriaan Almero Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 230,000 $0.600
Jan 31/15 Jan 29/15 Carroll, Morgan Denis Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 55,000 $0.570
Jan 31/15 Jan 29/15 Woodyer, Neil Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 200,000 $0.580
Jan 31/15 Jan 28/15 Woodyer, Neil Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 100,000 $0.610


Tidigare inköp var:

Jan 27/15 Jan 27/15 Bowlby, Douglas John Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 80,000 $0.624
Jan 21/15 Jan 21/15 Reddy, Doug Control or Direction Common Shares 10 - Acquisition in the public market 3,500 $0.650
Jan 21/15 Jan 21/15 Reddy, Doug Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 3,542 $0.650
Jan 20/15 Jan 20/15 Milau, Christian Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 123,800 $0.660

Glädjande nog har bolaget också tagit sig tid att svara på rätt omfattande frågor som jag kommer återkomma till inom kort. Svaren på dessa tillsammans med Teranga's senaste utmärkta release har kraftigt ökat min förståelse för guldbolagen i regionen.

5 kommentarer:

  1. Jag har alltid varit förundrad över de som vågar lägga besparingar och jobb i samma korg. Dessa människor lägger sin ekonomi i händerna på guldpriset. Friskt vågat.

    Guldpriset som förövrigt känns oerhört nyckfullt. Jag är oerhört försiktig med att våga satsa på någon viss riktning just nu.

    /MatsR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vanligt förekommande bland de mindre juniorerna att ledningens ersättning i form av lön är ganska minimal men att de kan åtnjuta ett relativt generöst optionsprogram, men visst det är som du säger hög risk på många sätt.

      Hur ledningens löner i EDV ser ut vet jag ej, men att de köper på dessa nivåer kan bara tolkas på ett sätt.

      Radera
  2. Vad jag kan läsa mig till så är det chefsgeologen och presidenten som stått för de största köpen i dagarna.
    Känns rätt gött att sitta i samma båt som dom iallafall:)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Har börjat följa din blogg nu sen scoris la ner. Och tack för bra blogg! Kan man hitta var du har skrivit mer om endeavour som vad du har för riktkurser framåt?
    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga riktkurser, vi lever i en alldeles för föränderlig värld. I övrigt saknar jag också Scoris och skulle gärna se att han återstartar. Vad jag skriver beror på vad som snurrar i huvudet för tillfället och vad jag har tid med.

      Har en del nytt jag ska sammanställa efter frågestund dom som kommer ut så småningom.

      Radera