söndag 8 februari 2015

Greenspan: "Grekland kommer lämna Euron"

http://www.bbc.com/news/business-31249907

The former head of the US central bank, Alan Greenspan, has predicted that Greece will have to leave the eurozone.
He told the BBC he could not see who would be willing to put up more loans to bolster Greece's struggling economy.
Greece wants to re-negotiate its bailout, but Mr Greenspan said "I don't think it will be resolved without Greece leaving the eurozone".

Hedgefonderna som shortar guld vill att vi ska strunta i allt annat som händer i världen och bara fokusera på en korträntehöjning i USA. Min åsikt är helt enkelt att det finns ingen logik i att guld ska harva runt 1200 usd. Men jag är inte dummare än att jag inser att man måste försöka utnyttja de inte helt oförutsägbara svängningarna i guldpriset. Konsten är dock att tänka genom sin strategi noga och se upp så att man inte plötsligt står utan PM exponering alls för guld och dess derivat PM aktier och silver kan blixtsnabbt röra sig så att man inte kommer in igen efter någon form av händelse under en helg. Grekland är en sådan möjlig händelse, logiken säger mig att dom inte bara bör lämna Euron utan även med det defaulta på enorma summor vilket kommer skapa en hel rad med intressanta ekonomiska OCH politiska följdkonsekvenser. Det är som sagt ofattbart att guld ligger där det ligger och även med kapital jag vill vara extra försiktig med så ser jag som jag tidigare nämnt Central Fund och Canada som en lämplig parkeringsplats för likvida medel snarare än icke räntebärande SEK konto. Speciellt då över helger...

Det är värt att komma ihåg att även under svåra PM året 2014 så klarade t.om silver att hålla sig på jämn fot med SEK, guld steg rätt rejält. Mkt av det då skapat av svaghet i SEK när det stod klart att vi skulle styras av S och MP, något som bekant kommer fortgå i många år enligt ö.k med nya Moderatledaren.

Kostnaden att försäkra sig med guld är låg, det är därför en attraktiv försäkring i mina ögon.

Enligt  http://www.centralfund.com/Nav%20Form.htm  så handlade jag mitt guld och silver (61.1% av fonden är guld och 38.5% silver) till 5.7% rabatt i fredags. Fonden är inte en ETF så man ligger inte och säljer för att täcka rabatt men har historiskt sålt nya andelar när det varit premium.

7 kommentarer:

  1. Original Braila, jag tror du har missuppfattat vad net asset value premium/discount i länken innebär

    "så handlade jag mitt guld och silver (61.1% av fonden är guld och 38.5% silver) till 5.7% rabatt i fredags".

    Som jag tolkar det, handlar det inte om ngn rabatt i förhållande till rådande marknadspris spot i fredags för guld/silver utan i förhållande till vad fonden har totalt genomsnittl handlat sitt guld/silver för (NAV). Det framgår vidare att beroende på i vilken valuta CDN$ el US$ man räknar får man 5.7 el 6.1% i sk rabatt till NAV (som inte är ngn rabatt alls i förh till rådande spotpris för guld/silver)

    vänligen Captain Obvious

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är ju en closed end fund, dvs sådana handlas ofta till rabatt eller premie på sitt NAV.

      Jag har alltid stor respekt för vad du skriver men tror du har fel när du säger att NAV (net asset value) handlar om vad dom köpt sitt guld för snarare än dagligt uppdaterat marknadsvärde delat med antal units utestående. Skillnaden i rabatt på de olika noteringarna tolkar jag som att kurserna bara stängde på aningen skilda nivåer där också valutarörelser CAD/USD spelar in.

      När detta är sagt så vill jag ändå betona att jag inte handlat CEF pga rabatt utan just för att köpa metallen som jag tycker är ett så gott proxy för fysisk metall som jag kan hitta för min kapitalpension hos Avanza som är låst till papperstillgångar kommande 10 år.

      Net asset value (NAV), which is the value of all fund assets (less liabilities) divided by the number of shares outstanding, is very important in an open-end mutual fund because it is the price upon which all share purchases and redemptions are calculated. For purchases of mutual funds with front-end sales loads, known as "load funds," a brokerage charge generally is added to NAV to determine the purchase price.

      Conversely, closed-end fund shares are bought and sold at "market prices" determined by competitive bidding on exchanges and not at NAV. Let's assume that the market price is $18 per share and that NAV is $20. In this case, the closed-end fund sells at a discount of $2 per share. On a percentage basis, the fund sells at a discount of 10% ($2 divided by $20). If the market price is above NAV, say $21 in this case, then the closed-end fund sells at a premium of 5%.

      For a variety of reasons discussed later in this guide, many closed-end funds trade at a discount to NAV. This means investors can often buy a dollar's worth of securities for perhaps 95 cents or less. Even when the brokerage commission is added to the purchase price, the investor may be purchasing an interest in underlying securities with a value in excess of the fund's market price, thanks to the discount.

      Radera
    2. Hittade lite historik:
      Premium/Discount
      10 YR Avg 5 YR Avg YTD Avg
      4.224% 1.009% -5.800%

      Källa:http://www.cefa.com/FundSelector/FundDetail.fs?ID=2402

      Radera
    3. Ser att du har en poäng som jag missat, värderingen ligger beräknad på marknadspris lite tidigare under dagen än när PM handeln stängde.

      1241 och 17.22 medans priset på fondandelen lär ha speglat att PM fortsatte ner under kvällen (stängde ju 22.00 sv tid och jag vet inte PM priserna i det ögonblicket) så säg 4.5% rabatt?

      Radera
    4. Hmm, nu blev jag nyfiken på att lära mer om konceptet med dessa fonder... och kanske studera historiska rabatter etc och se om det finns extra bonus i form av att när tillgångsklasser är impopulära och kanske i mitt tycke köpvärda att de då också är rabatterade ytterligare via detta samtidigt som jag får riskspridning.

      Får som sagt läsa på och se om det är attraktivt.

      Verkar vara användbar sida:
      http://www.cefa.com/default.fs

      Radera
  2. Jag kan iaf bara uppfatta nedanstående på ett sätt

    "Conversely, closed-end fund shares are bought and sold at "market prices" determined by competitive bidding on exchanges and not at NAV." (citat fjärde stycket ditt svar 20:20)

    alltså vg closed end funds att fondandelar säljs o köps till "marknadspris" dvs bestäms av vanlig tillgång och efterfrågan. Ibland hamnar marknadspriset över o ibland under NAV. Alltså ung samma skillnad som mellan eget kapital (ren bokföringsterm) och substansvärde (vad det går att sälja för)

    vänligen Captain Obvious

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till skillnad från fonder av typ PPM (och andra vanliga svenska fonder) karaktär där noterat "pris" alltid är NAV dvs dagsaktuellt värde på innehaven delat med antal andelar.

      Så allt du skriver i inlägget ovan är vad jag också menar och att jag handlade på ca 4.5% genom folk bjuder under NAV för fondandelar och fonden inte har mekanism för att "rätta det med försäljningar" som en ETF har.

      Radera