söndag 22 februari 2015

Min bolagsgenomgång Endeavour Mining

Länk till min sammanställning i PDF format.

Man scrollar ner, trycker på download this file, anger 4 siffror bokstäver för att visa att man inte är dator och sen öppnas pdf.

Jag har utan korrläsning skrivit ihop mina tankar till ett litet dokument idag. Hänger naturligtvis ihop med att jag är entusiastisk över bolaget och vad man får för pengarna. Som bekant har jag både haft rätt och fel ett flertal gånger tidigare och jag är bara en bloggare med åsikter om bl.a mina börsplaceringar.

Dessutom finns det en hel bunt av externa faktorer som varken jag eller bolaget kan råda över. Främst naturligtvis guldpriset under 2015 och kommande år.

Förhoppningsvis är det läsare och inte minst existerande med-ägare i EDV som ändå tycker det är av värde att skumma genom. Inte minst hoppas jag ni noterar den vandring bolaget gör från B gruvor till A gruvor. När Houndé och Agbaou är stommen i företaget med AISC på 690 - 750 usd så kommer värderingarna bli annorlunda än när Nzema och Youga var det som kännetecknade dom. Det är lite som Dream Globals pågående vandring från postkontor till toppkontor. Jag förväntar mig gradvis omvärdering kombinerat med ketchup effekt där den sistnämnda är svårare att veta när den kommer.

Rent allmänt skulle jag också vilja påminna om att vi är på väg in i en "potentiellt farlig" vecka om man har PM aktier eller potentiellt bra vecka om man vill köpa aktier.

Kina är stängt för nyår och Indierna köper inte ett ounce guld förrän budgeten är avslöjad och med den troligen kraftigt sänkta tullar (ryktas ner från 10% till 2%). Jag har läst att budgeten släpps den 28 feb som isåfall skulle vara en lördag.

Om man är short guld och vill ha priset rejält under 1200 för att trigga stop loss försäljningar så är alltså kommande vecka rätt tillfälle. Å andra sidan skulle man kunna säga att om man är short så är detta sista veckan innan indier och kineser kommer tillbaka... saker och ting är sällan glasklara, bara och vrida och vända och iakta vart det drar.

Nu ska jag lyssna på Randgolds kvartalspresentation. Om ni vill se ett bolag som liknar Endeavour fast är ca dubbelt så stort produktionsmässigt, har samma typ av cash cost/ounce men fascinerande 45x börsvärdet så kan ni titta på det bolaget. Med det vill jag säga samma sak som när jag pekat på Semafo, det är inte skrivet i sten att sådana här bolag ska vara värderade till 1.9x fritt årligt kassaflöde (mätt som börsvärde utan hänsyn till räntebärande skuld).

5 kommentarer:

  1. Tack för arbetet du lägger ner på att informera oss om EDV. Uppskattas mycket!

    Mvh,
    Frihetsfonden

    SvaraRadera
  2. Jag ska återköpa en position i Endeavour. Så kommer bevaka aktien speciellt noga kommande veckan då du nämner att en bra chans att ta position kan uppstå.

    Är det fredag 28/2, eller motsvarande sista dagen i månaden som nån avstämning/lösen sker som kan trycka ner kurserna i PM-bolagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tredje fredagen i mars är nästa stora grej som jag kommer hålla koll på för aktierna, men det finns ju mer sånt där jox som spelar in så det är säkert inte fel att kolla.

      Radera
  3. ser ut som "marknaden" låst kursen senaste 1,5 veckan!

    SvaraRadera