fredag 2 januari 2015

Zinc och Bly

Allt går i cykler. Dessa var metaller som var heta när jag precis hade börjat med Kanada och mycket tyder på att dom nu är på väg att komma tillbaka efter år av underinvesteringar som gör att gruvor tar slut och lagernivåer faller.

Detta gör att jag som silverplacerare gärna väljer bolag som har stor del exponering mot dessa bi-produkter snarare än koppar som ligger i en helt annorlunda cykel.

Titta på lagerkurvorna för Zink och Bly. Tyvärr hittar jag inte 10 års kurvan för den tillsammans med priserna hade varit ännu mer intressant. Det har kort och gott förflutit mer än 5 år sedan förra boomen i metallerna. Inom gruvsektorn tar det lång tid att läka överinvesteringar pga de långa ledtiderna. Men poängen är att det också tar lång tid att läka underinvesteringar och lagerutvecklingen och branschrapporter tyder på att vi har underinvesterat. Zink och Bly bryts ofta tillsammas och dessutom ofta tillsammans med silver dvs zink och bly är vad man kallar korrelerade.

På aktiesidan har ni sett mig motivera inköp i Silvercorp och även Sabina baserat på detta tänkande. Jag har ökat i Silvercorp som jag tror är ett bolag med mycket attraktiv risk reward baserat på lågkostnadsproduktion och 40% av börsvärdet i kassan. Dom ger till och med utdelning på 1.5%/år (kvartalsvis).





Efter lite letande hittade jag graf som visar förra bullmarket i Zink (och bly)
Historical Zinc Prices - Zinc Price History Chart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar