fredag 23 januari 2015

Ytterligare en intressanta intervjuer som berör såväl mina PPM placeringar och PM investeringar samt olja




Lite övriga kommentarer om marknaden: PM och bolag som gått bra konsoliderar nu. Samtidigt har följande hänt:
1. Stort QE program i ECB zonen
2. Saudi kungen har dött och det är inte världens mest stabila land
3. Syriza ser ut att vinna rätt klar vinst i Grekland
4. Viktiga TA nivåer är uttagna för både metallerna och bolagen.
5. Oddsen för amerikansk räntehöjning har sjunkit även om man ska vara medveten om att risken finns kvar.
6. Guld har "hanterat" att USD blivit dyrare och gjort det utmärkt och även om USD kan springa högre så öppnar det för ryck i guld när USD har tillfälliga rekyler.
7. Priset på olja, cyanid och valutor har sjunkit vilket för många bolag kraftigt sänkt kostnadsbilden vilket kommer dyka upp i rapporter om 3-6 månader.

Jag kan inte se annat än att det ser ljust ut för möjligheten att vi kickar igång en bull market som kommer springa kanske överraskande länge. Så småningom kommer trevliga saker som att 50 dma bryter genom 200 dma för metallerna etc. Men som jag tryckt så mycket på, räkna med rekyler och gör dom gärna till era vänner... genom att kanske sälja delar av vissa innehav medans man behåller kärnan i portföljen. Vad jag vis av erfarenheten dock gör är att just identifiera bolagen jag INTE vill bli av med i trading. Det är så lätt att man säljer också springer dom ifrån en varpå man får börja jaga sämre bolag som inte dragit. Det är bra att ha en hyggligt diversifierad portfölj och när det har dragit försöker jag sälja de innehav som finns där men inte är mina främsta favoriter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar