onsdag 21 januari 2015

Uppföljning Endeavour vs Semafo

Eller mer korrekt, kvalitetsbolaget Semafo är proxy för "kvalitetsbolagen" med bra balansräkning som jag m.fl föredrog när guld låg på 1180 snarare än bolag med belåning.

Jag vill med ett enkelt räkneexempel visa varför Endeavour ska stiga mer givet facit att guld gått upp från 1180 till 1300 så låt oss gå tillbaka till följande för några dagar sedan (alltså inte längre aktuella uppgifter):

"Börsvärde:
Semafo: 911 musd
Endeavour: 203 musd

Nettoskuld eller tillgång:
Semafo:  + ca 150 musd (ej uppdaterad info och jag är generös i gissningen)
Endeavour: - 238 musd"

Låt oss lägga till en kolumn till:
(Tidigare) Nettobörsvärde justerat för kassa/skuld:
Semafo: 911-150= 761 musd
Endeavour: 203+238=441 musd.
Semafo har nettobörsvärde: 1.73 gånger EDV

Låt oss därefter anta att båda bolagen stiger med 20% och studera detta nettobörsvärde:
Semafo börsvärde lyfter från 911 till 1093,2 och EDV från 203 till 243,6 men titta på nya nettobörsvärdena:
Semafo: 1093,2-150=943,2
Endeavour: 243,6+238=481,6
Semafo har nettobörsvärde: 1.96 gånger EDV

Uttryck på ett annat sätt: Vid 20% kursuppgång ökade Endeavours nettobörsvärde endast: 9.2% medans Semafo ökade: 23.9%. Effekt av att ha positiv vs negativ hävstång.

Min åsikt är att risken minskar i snabbare i Endeavour vid guldprishöjningen än vad den gör för "säkra" Semafo. Dvs faktorn borde inte öka utan minska. Låt oss också repetera vad vi får i bolagen:

Produktion 2014:
Semafo: 235.000 ounce guld (övre nivån i prognos dvs generöst)
Endeavour: 466.000 ounce guld (rapporterat, prognos 2015 är 475 - 500.000 ounce)
Produktionskostnader 2015 AISC min uppskattning:
Semafo: 800 usd/ounce är mitt antagande för 2015. Deras prognos för 2014 är 840 - 890 usd. Samtidigt noterar jag att för 9 månader 2014 angav Semafo Total cash cost + avskrivningar till 970 usd/ounce. Gnagande känsla att jag är mkt snäll mot dom när jag antar 800 usd... så köp inga Semafo aktier på den gissningen..
Endeavour: 930 usd/ounce (lägre nivån i prognosintervall som jag tror är konservativt då jag tror dom varit försiktiga med att ta ut lågt oljepris under hela 2015).
Senaste reserver + M&I resurser:
Semafo: 2.3 + 2.4 milj ounce
Endeavour:   3.56 + 2.7 milj ounce
Notera att Semafo's resurser är beräknade med ett något lägre guldpris dvs det är inte orimligt att kapa 10% av EDVs siffror.


Detta är en av orsakerna till att jag tror Endeavour kommer gå mycket bättre än marknaden om vi ligger kvar på 1300 usd guld. Men det är viktigt att betona att världen är full av "sämre bolag" än Semafo som har bättre hävstång. Vad jag speciellt gillar med Endeavour är det väntade stora fria kassaflödet och att dom har sin pipeline för att växa klar vs Semafo och andra som måste ge sig ut på en snabbt tuffare marknad och försöka köpa produktionsklara objekt. Vid dagens förändrade guldpris och oljepris så kommer Endeavour att vara mer av ett av dessa kvalitetsbolag om ett år då nettoskulden kanske rentutav är ner mot bara 100 musd. 
Dvs bolaget ligger och snabbt betar av ena delen (Skuld) av ekvationen: 

Börsvärde+Skuld=Nettobörsvärde 

och det motverkar kursuppgångens effekt på nettobörsvärdet.

Av liknande skäl viktar jag First Majestic högre än kassastinna Silvercorp. Lägre risk att vi ser 10 usd silver, bättre hävstång, bättre pipeline. Landar Semafo sitt köp av Orbis Gold så känns värderingen av bolaget mer attraktiv än idag för mig.

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant! Har du tittat på Endeavour Silver Corp i jämförelse med First Majestic? FR är lite mer av ett safe bet men jag tror att EDR har större potential/risk. FR 15,3M ag eqv oz mot EDR 11,6M i 2014.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna PM boom har kommit så plötsligt att jag hinner helt enkelt inte med allt jag vill göra ;-)

      Endeavour silver har jag passat på baserat på IKN bloggs kommentarer om insiderförsäljningar men jag har inte kollat själv

      Radera