torsdag 29 januari 2015

Uppenbart att det är 200 dma det siktas på.

Är lite osäker vad det ligger men någonstans 1253 - 1256.

Med risk att låta envis. Dollar är stark, olja jättesvag. Guldpriset är en parameter av flera för Teranga och Endeavour men jag kan bara konstatera att jag förväntar mig väldigt låg värdering kassaflöde vs börsvärde vid 60-65 cent på båda dessa bolagen för 2015 även vid guld 1200 - 1250. Ingen gör analyser när det är oroligt, alla tittar på TA precis som vi.

Det jag närmast tittar på är att förhoppningsvis få en prognos för 2015 från Teranga i natt och sedan ser jag fram emot svar på ett batteri med frågor till Endeavour som dom ska sätta sig med efter sin roadshow.

Men visst, jag föredrar att guldpriset vänder upp snarast :-/

RED: Det slående är hur snabbt CAD tappar mot USD. Bolagen tjänar sina vinster i USD och värderas i CAD dvs även om det inte syns i svaga kronor så faller värderingen just nu dubbelt genom att CAD står i 1.265 mot USD. Dvs varje vinst dollar ska multipliceras med 1.265 när vi räknar vinst/aktie.

Ytterligare en sak jag skull vilja påpeka är att med denna USD styrka så känns oljeuppgång mer osannolik. Jag antar vad jag försöker säga är att marknaden nu precis som tidigare till 100% fokuserar på intäktssidan via guldpriset men mer än någonsin glömmer kostnadssidan och för den delen värderingen som är i mycket svag CAD. Bolagen kommer tjäna jättemycket pengar i CAD per börsvärde mätt i CAD vid 1200 usd guld allt annat lika.

Tja, ta det för vad det är som alltid, bara mitt resonemang varför jag inte på något sätt tycker situationen är rolig men inte på något sätt överväger kliva av några aktier i mina EDV och Teranga... Men visst :-) återigen, trots att jag speciellt för EDV har bra ingångsvärden så får det gärna vända utan att vi mosar 200 dma guld nivån... hade varit kanon.

RED2: Vad man kan glädjas åt är att orderdjupet i Endeavour är väldigt imponerande med snitt över 200k vardera på 54-57 cent utöver posten på 58. Teranga har också över 200k per nivå på 55 - 57 så köpare verkar finnas även om mycket säkert del av hedgefond operation där man först shortar aktier, sen driver ner guld snabbt med speciellt fokus på tekniska nivåer där stop loss triggas för att köpa tillbaka aktierna eller kanske snarare GDXJ som jag gissar är det populära instrumentet.  Usch, 1253 usd guld nu i skrivande stund. Men EDV fortfarande 58 mot 59. Känns nästan märkligt men kanske är det att det ligger 225.000 köp på 57 som avskräcker säljarna.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Vände vid 1252 och nu 1258 vi får se om detta stöd håller över natten.

    Hur ser EDV´s stöd ut 56cent? och sedan efter det? och tack för infon som du letar och tar reda på om bolaget.

    Mvh Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Notera noga att jag inte kan någonting om TA, jag plankar bara vad jag hittar om guld och har viss respekt för TA på metallen, kanske lite mindre respekt för det för bolagen, men det är bara jag...

      Radera
  2. Ok, jag kan se själv på lite grafer och som du skriver så är det makro(oro)drivet där fundamenta är ur spel.
    Gillar dock de stora insiderköpen!! som sagt det finns ett skäl till att köpa och flera för att sälja och jag väljer att ta lite rygg här:)

    SvaraRadera