måndag 5 januari 2015

Trejdade in i Semafo i Sverige idag

Om jag ska fortsätta äga Semafo skulle jag gärna se att dom lyckades med sitt fientliga uppköp av Orbis Gold.

Utan det tycker jag inte bolaget ser jätteattraktivt ut jämfört med mycket annat. Men det är ju ett kvalitetsbolag och kommer kortsiktigt gå ungefär som andra mellanstora producenter.

Värt att nämna att jag börjar slappna av vad gäller Ebola. Skönt ur alla synvinklar att vi verkar ha rundat hörnet och att allt färre blir smittade. Jätteviktigt inte minst för Endeavour Mining.

6 kommentarer:

  1. Man hör aldrig längre om att man tror på att Semafo har 100+ MOZ guld i BF. Borde inte det vara skäl att stoppa Semafo i byrålådan?

    Själv så avvaktar jag ta position än så länge i PM, och tar väl Endeavour före Semafo pga större produktion och lägre värdering. Men likväl undrar jag över Semafo....

    SvaraRadera
  2. Tja, hade vi haft 2500 usd guld och dagens energikostnader så hade nog SMF varit på god väg mot väldigt många ounce i resurser... värt att komma ihåg när man begrundar konceptet peak gold.

    Semafo är ju verksamt i ett världsklass område och kommer hitta många fler ounce. Men det dom har på boken idag känns ju lite begränsat relativt börsvärdet...

    Fast jag ville bara höja exponeringen mot PM och kom in med 1% rabatt från förra dagens stängning i Kanada på en dag jag väntade mig uppåtgående kurser. Kändes som hyggligt tillfälle, speciellt som det diversifierar med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ökade förresten i EDV på 45 cent idag.

      Radera
  3. Bra trading du gjorde. Semafo vinnare just nu. Hoppas det håller i sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svenska priset indikerar ju spekulation om att Semafo i Kanada ska gå ner 4% från gårdagens stängning. Guldaktierna har nått ett första motstånd efter sitt utbrott så en rekyl är inte otrolig. Jag sålde främs i FR igår mellan 7.3 - 7.5 för att förbereda mig för den risken. Jag har inte sålt SMF idag utan tvärtom ökat ytterligare i Sverige idag.

      Som det känns nu tror jag inte det aktuella motståndet blir mer än ett litet "speedbump"

      Radera
    2. Nu är den trejden avslutad på 22.98

      Radera