tisdag 27 januari 2015

Teranga conference call 24.00 den 29 januari (natten till 30e mao)

Länk 

Q4 rapporten utöver de siffror vi redan fått på bl.a produktion kommer släppas 23.00 pm dvs 1h tidigare.

Jag skiftade en del av mina First Majestic på styrka till Teranga igår. Skälet utöver styrkan i FR och lite svagare utveckling för Teranga var det ni redan hört till leda. Jag tror dom är stor vinnare på olja, valuta och guldpris. First Majestic är i mycket högre grad ett blue chip och därmed säkrare men tittar man på börsvärde vs kassaflöde vid dagens priser så är det ju väldigt mycket dyrare och mexikanska bolag gynnas inte av oljeprisnedgången pga nationella subventioner som fungerar som negativ krockkudde. Nu är dessutom inte FR ett speciellt oljeberoende företag då man har el och underjordsbrytning. FR är däremot en rejäl vinnare på att mexikanska valutan försvagas och oljeprisnedgången gynnar indirekt genom att pristrycket i Mexiko blir svagare vilket gör att valutanedgången logiskt sett inte leder till inflationstryck och lönespiral. En sak till att tänka på är att silverbolag alltid är högre värderade i uppgång då silver ger hävstång på guld och silverbolagen ger hävstång på silver.

Lite "otur" att datorhandlarna stängde ner både EDV och Teranga 2 cent sista sekundrarna i gårdagens handel. Vi kunde lika gärna ha stängt på 60 resp 62 cent snarare än 58 och 60... Det "lustiga" är att jag minns hur Avanza kontaktade mig en gång för att kanadensiska övervakningsmyndigheter reagerat på att jag gjort ett par köp på raken precis i sluthandeln så att det såg ut som att avsikten var att stänga aktien på den högre säljkursen snarare än köpkursen.. Nordamerika är jobbigt i det att dom så skamlöst hela tiden gynnar hedgefonder och större aktörer men det är som sagt bara något man får leva med och försöka anpassa sig till för det går att vända till sin fördel någorlunda.

2 kommentarer:

  1. Helt OT (fritt fram att radera om du vill så klart) men ämnet har ju berörts tidigare på bloggen, det handlar om de 20 misstänkta terrorister som just nu befinner sig i vårt land och som kommer att stanna här under lång tid, antar jag. Fruktansvärt skrämmande.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6075355

    SvaraRadera
  2. Jag hörde det och att dom skulle få stanna.

    "Det är ju vår lagarna vi har så vad ska vi göra"....

    Nu skyddar vi krigsförbrytare som begått ofattbara brott. Det blir värre och värre just när man trodde man vant sig vid "nuläget". SÄPO lär ju ha att göra med att punktbevaka dessa gubbarna.

    SvaraRadera