söndag 25 januari 2015

Syriza vinner, Endeavour ger sig ut på roadtrip

Jogging, 14 km på snöunderlag avklarat, påmindes om lumpen i Arvidsjaur i hur snabbt temperaturen fall medans vi sakta tog oss runt....

Under tiden har besked kommit om att Syriza verkar segra i Grekland, frågan är mest om dom rentutav klarar egen majoritet.

Hur guld reagerar på detta har jag lärt mig att vara försiktig med. Men jag kan säga att jag hade gissat på rejäl rekyl om sittande konservativ regering hade lyckats spurta ikapp de där ca 3% som opinionsundersökningarna fram till slutet av förra veckan visade. Men också att jag tyckte guldbolagen signalerade risk att vi stod inför rekyl även i metallerna nästa vecka. (Intressanta samband och ett ämne för sig men jag gissar stora aktörer kortsiktigt tjänar mycket pengar på att sälja optioner på guldbolagsindex för att sen sätta in en stöt mot själva metallmarknaderna, ordet för det är naturligtvis manipulation i teorin, men för oss mer realistiskt: spelregler att anpassa oss till).

Det kan också vara intressant att veta att Endeavour ger sig ut på en rejäl marknadsföringstour på USA's östkust nästa vecka. Förhoppningsvis får ekonomichefen då chansen att berätta för många investerare varför han köpte aktier över marknaden för 81.700 CAD vid kurs 66 cent förra veckan, en mycket välkommen signal i min skolbok.

Jag ökade på i Endeavour i fredags på den svaga kursen, snitt köpte jag på lite under 59 cent cad. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag att bolaget förtjänar att vara mitt största innehav. Några av er har sett Haywoods färska analys med kurs 1.15 cad målkurs. Jag tycker inte analytikern verkar ha skänkt kostnadssidan speciellt många tankar men uppskattar naturligtvis målkursen. Läste även en GMP securities analys från slutet av förra året på 1.15 cad målkurs. Min åsikt är att precis allt gått bolagets väg sen säg början av december. Guldpris, olja, valuta, ebola, fortsatt mycket bra drift etc.

Mitt mål är att genom kontakter med bolaget skaffa mig bästa möjliga bild av hur bolaget 2015 års prognos är uppbyggd vad gäller kostnadssidan och göra en någorlunda god känslighetsanalys för effekten av euron och oljan för mig själv och er som läser. Vi ska så tidigt som möjligt ha klart för oss vad som händer under Q1 - Q4 om Brent snittar 60 usd under året och vilken effekt Euron de facto har på bolag som Endeavour och Teranga. Orsaken att vi behöver ha koll på det är att rörelserna är så kraftiga och marginalen för produktionen under Q4 vid 1150 usd guld, dyr olja och då ännu rätt stark Euro var så låg att hävstången när allt rör sig på samma gång kan bli absurt kraftig i relation till börsvärdet.

Glöm inte vad vi nött genom åren: PM metallerna är volatila och bolagen är väldigt volatila instrument på dessa volatila metaller... och bolagen har bolagsspecifik risk som vi såg i Alamos häromdagen. Jag har länge skakat på huvudet över att människor använder belåning på dessa marknader. Jag gör det av flera skäl men ett grundläggande är:

Om du har råd med 100 aktier, lånar så att du kan köpa 200 aktier. Aktien backar 50%, du får margin call och säljer, du har nu råd med noll aktier. Kursen stiger 100% och du hade rätt. Grattis. 

Jag upprepar, marknaderna är volatila, exemplet var extremt men gäller även vid mindre rörelser och lägre belåning. Vad gäller fallet Endeavour så säger mina beräkningar att detta på ett års sikt bör bli jättebra även vid 1200 usd guld. Men jag gör mig inga illusioner vad som tillfälligt händer med EDVs kurs om vi ser 1199 guld. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar