onsdag 14 januari 2015

Stökig och märklig dag inom PM

Guld starkt men mycket oroligt bland producenterna, inte överraskande råkar vissa guld-kopparbolag lite värre ut än andra bolag, såsom t.ex NewGold. När den var ner över 11% och billigare än när jag från början komponerade min portfölj i december så tog jag faktiskt in en post på 4.6 cad.

Har även börjat köpa tillbaka First Majestic som jag ju också gick ur helt när den skenade uppåt. Under början av dagen sålde jag 2/3 av mina Silvercorp för 1.49 usd vilket var oförändrat för dagen då. Orsaken att jag gjorde det är att läget gradvis förändrats lite. Kassan som andel av börsvärdet är lägre efter 25-30% kursuppgång och bly som är deras största basmetall är inte jätterolig och jag påverkas av det vi ser med koppar nu. Apropå det så föredrar jag nu officiellt tillsvidare guldbolag framför silverbolag. Silver har historiskt hög korrelation med både guld och koppar.

Jag har köpt lite fler Endeavour också, det är nu mitt största enskilda innehav. Slutligen valde jag att kliva av mina Minco Silver med förlust. Aktien är för stillsam och illikvid för mig just nu och jag har ett övergripande mål att hålla min PM portfölj mkt hårt viktad mot likvida lite större utvalda kvalitetsbolag som uppfyller mina kriterier så väl som möjligt.

- Helst open pit (stora besparingar på diesel)
- Helst ej ansluten till elnätet (stora besparingar på diesel)
- Helst ingen bi-produkt koppar/basmetaller
- Ha produktionen i valutagynnat land
- Ha bra med reserver och bra framtida projekt
- Rimlig cashcost och låg belåning eller ingen belåning.

6 kommentarer:

  1. Optionslösen på fredag (3:e fred i månaden) för aktier, vilket innebär säljpress för aktier med stora uppgångar i bagaget pga "max pain" för optionsköparna. I USA har man ett annat lösenförfarande än i Sverige så för att nolla sin optionsposition (om man inte vill köpa aktien) måste man sälja/blanka motsvarande aktie. Tvärtom med puts.
    Vilka aktier har gått som tåget sista månaden? Jo PM aktierna!

    Captain Obvious

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Jag har bara fokuserat på Häxdagarna 3e fredag dec, mars, juni, sept.

      Nåväl detta passar mig ändå hyggligt bra fast jag hoppas "nöjet" inte tänker fortsätta in i målkaklet fredag... ;-)

      Radera
  2. Hej

    2 frågor om uranaktier: Vad är skillnaden mellan Fission och Fission 3.0? Vilken av dessa är iregel bäst att äga?

    Om man köper i tex. Denison som är listade i både usa och canada idag är det bättre att köpa usa pga den lägre avgiften eller finns det andra fördelar med att köpa i canada? tex valutaskillnader? tack för en intressant blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Jag följer inte det bolaget, följer faktiskt mest Cameco för köp just nu.
      2. Nej min uppfattning är att det alltid är bäst att köpa i USA i likvida aktier pga lägre courtage för de flesta personer. Jag tar då för givet att det är lika bra omsättning där eller bättre. Jag själv har en förkärlek för Kanada vilket beror på att jag har orderdjup där men inte i USA.

      Radera
  3. Ja, det verkar som att någon vill bli av med sina aktier i MSV, jag tog några just för att den inte hängt med upp, men det kanske tar ett tag innan han är färdig.
    När det gäller silverpriset så borde väl svagare marknad för basmetaller vara positivt på sikt, eftersom silver mestadels är en biprodukt? Å andra sidan sjunker behovet från industrin i en krasslig konjunktur. Svår marknad just nu, ska oljeprisfallet boosta världsekonomin, eller är det+metallprisfallen tecken på att tillväxten avtar kan man undra.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tagit tillbaka hela mitt ursprungliga FR innehav och mer därtill igår och idag. Lyckades klämma in en försäljning på 7.4 också.

      Silver svarar dåligt men guld ser ju jättespännande ut och då brukar ju silver ändå följa med på resan. Läste FR rapporten också och den var väl okej. Dom har pressat produktionskostnaderna och klarar nog silver ner mot 12 usd eller så nu + att dom fortsätter rationalisera. Tycker dagens kursutveckling är omotiverat svag.

      Vad gäller mindre silverbolag så kommer dom med full kraft om detta håller i ett tag tror jag. Efter dom så kommer därefter "leta bolagen". Lite grand uppfattar jag det som att var sak har sin tid och att det nu är flaggskeppen man ska äga.

      Radera